Lektion

I grevens garageLektion

Hur förändrades Sverige när bilen blev vanlig?

1900-1930

Sverige

En interiör från förarsätet på en gammal bil.
Den Hallwylska bilen. Foto: Jens Mohr, Hallwylska museet/SHM (CC BY).
I garaget på Hallwylska museet står en bil fortfarande kvar. Det är en Mercedes som är över 100 år gammal. Tidigare färdades Walther och Wilhelmina von Hallwyl mest i häst och vagn, men 1908 köpte de sin första automobil.

Hästlösa vagnar

Det var i Tyskland på 1880-talet som de första lyckade automobilerna konstruerades. Carl Benz och Gottlieb Daimler hade uppfunnit bensindrivna motorer som fungerade väl. I augusti 1888 blev Carl Benz hustru, Bertha Benz, den första personen som körde en bil på en längre tur. Hela 106 kilometer.

I slutet på 1800-talet dök det upp fler tillverkare av bilar, till exempel Renault och Peugot i Frankrike. Men bilar var mycket sällsynta. Fortfarande var olika hästdragna vagnar de vanligaste fordonen på vägarna. Till utseendet påminde de första bilarna mest om just hästvagnar – fast utan häst. Ännu hade de inte hittat sin egen stil.

En mycket gammal bil som ser ut som en vagn.
En Benz Victoria från 1893. (Ev. byt bild.)

Bensin, ånga eller elektricitet?

Även om bensinmotorer blev den vanligaste framdrivningen i bilar så fanns det fler alternativ i början på 1900-talet. Vissa tillverkare menade att ångmaskiner eller elektriska motorer var minst lika bra. Men det blev ändå den bensindrivna förbränningsmotorn som konkurrerade ut de andra typerna.

Ångbilarna var lite för komplicerade att sköta, medan elbilarna hade en begränsad räckvidd eftersom batterierna måste laddas om. Att avgaser från bensin kunde vara skadliga för miljön var inte något som diskuterades på den här tiden. Däremot retade sig en del kritiker på att avgaserna luktade illa.

Ett gammalt svartvitt foto på ett par i en automobil.
Hulda och Waldemar Jungner i en elbil med batterier uppfunna av honom själv. Centrum för näringslivshistoria (Public Domain).

De första bilarna i Sverige

År 1903, 1905 och 1907 hölls särskilda automobilutställningar i Stockholm. Nu började intresset för bilar att vakna på allvar. Att medlemmar av kungahuset hade skaffat sig automobil gjorde också att den nya typen av fordon blev mer accepterad. År 1905 fanns det ungefär 200 bilar i hela Sverige, de flesta i Stockholm. Det året kunde man också för första gången åka droskbil (taxi) i Stockholm.

Det tidiga 1900-talet var en tid då många tekniska innovationer började slå igenom i människors vardag. Automobilen var en av de mest spännande tekniska nyheterna och blev symbol för frihet och för en ny modern tid.

Ett gammalt foto på ett sällskap som ska ut och åka bil. I förarsätet sitter en chaufför och greve von Hallwyls står bredvid.
Greve von Hallwyl vid sin Fiat. I passagerarsätet grevinnan och hennes sällskapsdam fröken Uhse. I förarsätet chaufför Bergqvist. Landskrona museum (Public Domain).

Men att åka bil sågs till en början mer som ett exklusivt nöje för förmöget folk än som ett vardagligt transportmedel. Det var få människor som hade råd att köpa en automobil.

När Walther von Hallwyl beställde sin första bil, en Fiat, år 1908 så kostade den 21 450 kr. Det kan man jämföra med att en arbetare hade en genomsnittlig årslön på omkring 1 250 kr.

Automobilskräck

När bilar började förekomma i Sverige så var människor inte vana vid självgående fordon som åkte fort på landsvägar och stadsgator. Tågtrafik hade funnits sedan mitten av 1800-talet, men tågen var ju begränsade till sin räls. De nymodiga automobilerna kunde däremot dyka upp var som helst. Ett ganska vanligt problem var att hästar blev skrämda av bilar och skenade. Det gjorde att många betraktade de nya farkosterna med misstänksamhet och rädsla, särskilt på landsbygden där bilar var en ovanlig syn. Till en början fanns heller inte många trafikregler. 1907 infördes de första hastighetsbegränsningarna som gällde i hela landet: 25 km/tim på landsväg och 15 km/tim i stad.

Bild: Skämtteckning från tidningen Punch, 1901. Teckning av Starr Wood (Public Domain).

Bilar för folket

I USA började vissa biltillverkare för första gången producera bilar som var så billiga att många fler människor fick råd att köpa en. Mest känd är Henry Ford. Hans fabriker startade 1913 massproduktion av bilar på ”löpande band”. Det var en effektiv och snabb metod för att bygga bilar, vilket också sänkte kostnaderna. De relativt billiga Ford-bilarna blev populära även i Sverige på 1910- och 20-talen. Så småningom började man mer och mer att betrakta bilen som ett självklart och praktiskt transportmedel som kunde vara till nytta för alla i samhället.

Bild: Monteringslinjen för T-Ford. Detroit Public Library (Public Domain).

Fundera

• Varför tror du att vissa tyckte illa om bilar när de var nya på vägarna?
• Varför tror du människor i början på 1900-talet upplevde 25 km/timmen som en hög hastighet?
• Vad tror du hade hänt om elbilar blivit standard redan för hundra år sedan?
• Hur tror du livet påverkades för en familj som för första gången skaffade bil?

Logotyp för Hallwylska museet.

Publicerad:

Uppdaterad:

Innehållet är producerat av: Hallwylska museet