Övning - De fyra kroppsvätskorna

Be eleverna läsa texten om de fyra kroppsvätskorna. De kan även söka på nätet efter bilder och texter som rör de fyra kroppsvätskorna och de fyra elementen. Diskutera därefter i grupper om 3–5 personer. Tid att genomföra övningen cirka 25 minuter.

Vilken av de fyra människotyperna anser du att du är? Frågan kan vara ett bra tillfälle att tala om självkännedom. Eleverna kan till exempel få jämföra vad de själva tycker och vad andra tycker.

Vilka är för- och nackdelarna med en indelning av människotyper? Svar: En nackdel är att det kan låsa oss vid en föreställning om hur individer ska vara, utan att tänka på att omständigheterna formar oss. Tron på att man tillhör en specifik människotyp kan också begränsa de möjligheter man ser. Men samtidigt kan det hjälpa att resonera kring vem man är och hur man ser på människor. Människotyperna är en slags fördomar som både kan vara till nytta och last.

Stämmer den indelningen, eller är det bara ett påhitt? Svar: Det är beroende på vem du frågar. Vissa tror till exempel att horoskop och personlighetstester visar hur vi är, medan andra menar att det bara är påhittat.

Finns det något av den indelningen kvar i vårt samhälle idag? Svar: Vi talar fortfarande om att någon har ”temperament” och ”humör”, vilket är språkliga kvarlevor. Därtill finns det liknande indelningar i populärteorier, som den om de fyra personlighetsfärgerna, Myers-Briggs-test eller i horoskop.