
Lärarhandledning
VittnesbördetLärarhandledning
1945
Malmö
Koppling till skolans kursplan
Gymnasiet
Granskningar och tolkningar av historiskt källmaterial, till exempel arkivmaterial, pressmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av historiska frågeställningar.
Om lektionen
Lektionen innehåller en kort text och en film. Filmen är 22 minuter lång och hela lektionen bör kunna genomföras på en timme. Skulle du vilja att eleverna arbetar mer intensivt med de Vita bussarna, kan du komplettera med materialet i den utökade övningen nedan.
Övning
Låt eleverna, helst parvis, läsa den korta texten och titta på filmen. Därefter ska de diskutera hur de upplever filmen antingen utifrån egna tankar eller med hjälp av de föreslagna frågorna:
- Vilken musik använder de och vad ska den förmedla för känslor?
- Är det någon person som får spela "hjälterollen"?
- Vad säger filmen om synen på dem som är räddade?
- Hur tror du att den svenska publiken kände när de såg filmen?
- Beskriver filmen hur det verkligen var?
Utökad övning
För att sätta filmen i perspektiv kan eleverna ta hjälp av ytterligare material. Dela in eleverna i mindre grupper (3-4 personer). Be dem att söka på nätet efter texter på dessa ämnen:
- Bollhusmötet 1939
- Utlänningslagen 1937:269
- Kindertransport
Därefter kan de titta på filmen Vittnesbördet ännu en gång och anteckna sina tankar. Grupperna ska sedan diskutera sina tankar och observationer. Du kan välja om du vill avsluta med en diskussion i helklass eller ej.