
Slutet eller början på en lång färd
I Haparanda började (eller slutade) tågresan genom Sverige. Mellan Haparanda och Torneå, som ligger på var sin sida om Torne älv, fick fångarna åka båt.
Många tyska soldater som släppts från de ryska fånglägren var i så dåligt skick när de kom hit att de aldrig gick ombord på tåget hem. Istället slutade de sina dagar på ett sjukhus i Haparanda.
Foto: Järnvägsmuseet

Tågolyckan i Holmsveden
Den 16 februari 1917 låg tågväxeln fel när ett tåg med ryska krigsfångar passerade. Tåget körde in i ett pumphus i mycket hög hastighet. 11 ryska krigsfångar dog och 40 skadades.
Foto: Järnvägsmuseet

Skadade fångar kliver av tåget
Trelleborgarna blev vittne till hur svårt skadade människor förflyttades från tåget till båten. Röda Korsets personal hjälpte de skadade, men även de som amputerat båda benen försökte klara sig på egen hand.

Båt till/från Sassnitz
Ångfartyget ”Birger Jarl” var ett av de fartyg som skeppade krigsfångar mellan Trelleborg/Sassnitz. Det andra hette ”Aeolus”.
Foto: Sjöhistoriska museet (Public Domain)

Sibiriens ängel
I ryska Sibirien fanns ett hundratal fångläger. Där sattes ca 1,4 miljoner soldater från Tyskland och Österrike/Ungern. En av hjälparbetarna var svenska Elsa Brändström som gått till historien som ”Sibiriens Ängel”. Många liv räddades med hjälp av henne. Foto: Bundesarchiv Deutschland
Fångtransport med järnväg
Så här gick järnvägen genom Sverige, där krigsfångarna transporterades. De från Tyskland, Österrike-Ungern och Turkiet reste söderut, från Ryssland. De ryska reste norrut, från Tyskland.
Lång färd
De krigsfångar som hade suttit fängslade i Sibirien hade en lång resväg redan innan de kom fram till svenska gränsen. Vi vet inte exakt hur resan gick, men ungefär så här.