Lärarhandledning
Äckligt eller lyxigt?Lärarhandledning
1600-tal
Skoklosters slott

Koppling till skolans kursplan, 4-6
Centralt innehåll
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna.
Betygskriterier
- Eleven för också enkla resonemang om likheter och skillnader i människors levnadsvillkor under olika tidsperioder.
Lektionens innehåll
Den här lektionen handlar om hur mathållningen såg ut under 1600-talet, vad som var lyxig mat och vad som ansågs vara mer vardaglig. Genom olika typer av övningar får eleverna:
- En förståelse för hur rika personer la pengar på vissa typer av mat.
- En möjlighet att jämföra mathållning idag och under 1600-talet.
- Kunna koppla till sin egen vardag och jämföra med personer som levde förr.
Övning 1
Dela in eleverna i smågrupper och låt dem diskutera följande lyxiga matvaror från 1600-talet.
Skulle de vilja äta dem? Har de kanske ätit dem? Eller skulle de inte ens testa?
- Helstekt svan
- Kalkonsoppa med vinbär och citron
- Gryta på domherre och persilja
- Snäckor och sniglar
- Stekta ostron
- Kokt lax
- Halstrade nejonögon
- Kokta kräftor med ingefära
- Ugnsbakad kyckling med apelsin
- Färska vindruvor
- Färska persikor
- Potatissallad
- Kokt ris
- Torkade russin
- Mandlar och valnötter
- Kandisocker
- Marmelad
- Violsaft
- Spanskt vin blandat med kryddor
- Helstekt oxe
Maten kommer från familjen Wrangels räkenskaper från 1650- och 60-talen, räkenskaperna från Stockholmsrestaurangen Storkällaren 1676–1681, från ”En liten kokbok”, Sveriges första riktiga kokbok utgiven anonymt 1650 och ”En liten handbok i kokkonsten” skriven av Bengt Höök 1695.
Övning 2
Låt eleverna fortsätta diskutera i sina grupper.
- Vad är lyxig mat idag?
- Vad är det som göra maten lyxig (är det sättet man får tag på den? Är den svår att tillaga eller kommer den från ett land långt borta?)
Låt eleverna jämföra maten som var lyxig förr, med maten som är lyxig idag. Vilka likheter och skillnader kan de hitta? Är det samma mat? Är det olika saker som gör maten lyxig?
Samla upp i helklass och skapa ett venndiagram på tavlan, tycker de om maten?
Vill du hellre att de ska fylla i sina venndiagram i grupperna kan du ladda ner den här.
Diskutera
Vad skulle göra dig överraskad när du ska äta?
