Lärarhandledning
Åk 4-6
Att skicka brevLärarhandledning
1519
Glimmingehus, Sverige
Koppling till skolans kursplan
Lgr22, centralt innehåll
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna.
Lgr22, betygskriterier
Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.
Om lektionen
Lektionen består av text och en ljudfil samt en övning. Tanken är att ni börjar med att läsa inledningen och lyssna till texten. Därefter kan ni studera den interaktiva bilden med texter. Litet beroende på läsvana kan det ta mellan femton och tjugo minuter. Gå därefter över till övningen.
Övningsuppgift
Låt eleverna fundera över frågorna nedan i en EPA, först enskilt (E), sedan i par eller i grupper om tre (P) och till sist alla (A). Skriv, rita och förklara.
- Skriver du på ett annat sätt än hur du talar?
- Vad behöver du för att skriva ett brev?
- Vilket språk brukar du skriva på?
- Hur skriver du en adress?
- Hur skriver du datum?
- Vad skulle få dig att skriva ett "riktigt" brev?
- Hur levereras brev?