medeltida teckning med man som håller i brev med rött sigill

Lärarhandledning

Åk 4-6

Att skicka brevLärarhandledning

1519

Glimmingehus, Sverige

En digital lektion om något analogt: att skriva brev. Hur gör man? Varför? Och vem ska vi skicka brev till?

Koppling till skolans kursplan

Lgr22, centralt innehåll

Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800

  • Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna.

Lgr22, betygskriterier

Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.

Om lektionen

Lektionen består av text och en ljudfil samt en övning. Tanken är att ni börjar med att läsa inledningen och lyssna till texten. Därefter kan ni studera den interaktiva bilden med texter. Litet beroende på läsvana kan det ta mellan femton och tjugo minuter. Gå därefter över till övningen.

Övningsuppgift

Låt eleverna fundera över frågorna nedan i en EPA, först enskilt (E), sedan i par eller i grupper om tre (P) och till sist alla (A). Skriv, rita och förklara.

  • Skriver du på ett annat sätt än hur du talar?
  • Vad behöver du för att skriva ett brev?
  • Vilket språk brukar du skriva på?
  • Hur skriver du en adress?
  • Hur skriver du datum?
  • Vad skulle få dig att skriva ett "riktigt" brev?
  • Hur levereras brev?
Glimmingehus logotyp

Publicerad:

Uppdaterad:

Innehållet är producerat av: Glimmingehus

För elever

I januari år 1519 var feststämningen hög på Glimmingehus! Julfirandet var över och nu förberedde man för dubbelbröllop. Två av borgherren Jens Holgersens döttrar skulle gifta sig samtidigt. Men...hur skickar man en bröllopsinbjudan när det inte finns någon brevbärare? Eller fanns det?