Lärarhandledning
Åk 7-9
Dag Hammarskjölds väg och Ingmar BergmansgatanLärarhandledning
2000-tal
uppsala
Koppling till skolans kursplan
Lgr22 Centralt innehåll
- Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
- Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.
Lgr22 Betygskriterier
Eleven för resonemang om hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften.
Om lektionen
Många namn i stadsmiljö är resultatet av modern och medveten namngivning i kommunal regi. Lektionen vill uppmärksamma eleverna på att offentliga namn kan vara ett sätt att markera vilka vi vill vara eller bli förknippade med. Att uppkalla gator, parker, skolor och andra gemensamma lokaler efter kända personer blir därför ibland en politisk fråga. Vem är värd att bli ihågkommen på det sättet, och vem bestämmer det?
Beslutande och rådgivande organ
Beslut om namn på gator, parker, skolor och liknande tas i kommunen, men det finns även andra instanser som arbetar med ortnamn och ortnamnsvård, till exempel Ortnamnsrådet. Det är ett rådgivande organ till Lantmäteriet, och dess huvudsakliga uppgift är att ”tillsammans med Lantmäteriet utveckla principer och formulera mål för en god ortnamnspolitik samt sprida information som bidrar till att god ortnamnssed tillämpas i landet”.
Övning 1 - Undersök omgivningen
Tidsåtgång: Beror på tillvägagångssätt.
Undersök en karta över ert närområde eller gå på vandring. Fundera på följande frågor:
- Finns det något memorialnamn här?
- Vem är det som fått ge namn till gatan/parken/skolan etc.?
- Vad hade personen gjort för att bli ihågkommen på det viset?
- Tror du att det var självklart för alla inblandade att välja den här personen, eller kan det ha funnits några som inte ville? Varför i så fall?
Eleverna får här undersöka sin egen kommuns beslut, och fundera över vilka diskussioner som kan ha förekommit när memorialnamnet skulle fastställas. Gör gärna övning 1 som förberedelse för övning 2.
Övning 2 - Namngivning
Tidsåtgång: 30 minuter.
Uppgift: Ni ska uppkalla en gata, en skola eller en park där ni bor efter en person. Vem väljer ni och hur motiverar ni ert förslag?
Eleverna ges möjlighet att agera som ledamöter i en kommunal namnberedning. De behöver ta hänsyn till riktlinjer för memorialnamn och komma överens med de andra gruppmedlemmarna om en rimlig kandidat.
Litteratur och källor
- Ortnamn och namnvård 6: God ortnamnssed. Ortnamnsrådets handledning i namnvård.
- Svenskt biografiskt lexikon. Artikeln om Dag Hammarskjöld.
- Radioinslag på P3 Historia: Dag Hammarskjöld - med världen på sina axlar