Lärarhandledning
Åk 4-6
De döda måste talaLärarhandledning
1300-tal
Visby
Koppling till skolans kursplan
Lgr22, centralt innehåll
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem.
Lgr22, betygskriterier
Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.
Övning – undersök benen
Syftet med lektionen är att eleverna ska lära sig att undersöka och beskriva historiska föremål samt att få en förståelse för att det finns människor, enskilda individer, bakom varje historisk händelse.
Dela in klassen i mindre grupper om 3–5 elever. Varje grupp ska undersöka skelettdelarna med hjälp av de utforskande frågorna nedan.
Övning – varför blev det krig om Gotland?
I den här övningen ska eleverna utgå från fördjupningstexterna om slaget vid Visby 1361 i lektionsmaterialet. Beroende på elevernas läsvana kan de läsa i grupp eller enskilt.
Dela in eleverna i grupper eller be dem diskutera de två frågorna: Varför var just Gotland en viktig plats i Östersjön? och Hur tror du det hade varit om Gotland fortfarande var danskt? Redovisning kan ske skriftligen eller muntligen. Den första frågan har ett specifikt svar. Genom att besvara den andra frågan får eleverna öva på kontrafaktisk historia. Övningen tar cirka 25 minuter att genomföra.
Extraövning – Mänskliga kvarlevor
I samband med att eleverna får studera 3D-modellerna av mänskliga skelett kan du väcka tanken på en diskussion kring de etiska aspekterna med att visa upp mänskliga kvarlevor.
Av olika skäl har museer mänskliga kvarlevor i sina samlingar. Det kan handla om arkeologiska fynd, som skeletten från Visby, eller delar tagna som souvenirer ur gravar som öppnats. Somliga kvarlevor visas i montrar, andra ligger inlåsta i magasin.
Du kan ställa följande frågor till dina elever:
- Är det rätt att visa upp/ställa ut mänskliga kvarlevor?
- Kan vi få veta något genom att studera mänskliga kvarlevor som vi inte skulle kunna ha fått veta annars?
- Borde mänskliga kvarlevor föras tillbaka till ursprungsplatsen?
- Vilka problem kan uppstå när kvarlevorna ska återbördas?
FoU-rapport 15
I oktober 2015 fick Statens historiska museer i uppdrag av regeringen att redovisa en kunskapsöversikt om mänskliga kvarlevor vid offentliga museer. Undersökningen resulterade i FoU-rapport 15. Här finns några utdrag ur rapporten.
Källor
Sellevold, Berit (2013). Ancient skeletons and ethical dilemmas. I: Fossheim, Hallvard J. (red.) More than just bones: ethics and research on human remains. [Oslo]: The Norwegian National Research Ethics Committees.