Lärarhandledning
Åk 7-9
Den fridfulla gatan på slavönLärarhandledning
1700-TAL
S:t Barthélemy
Kopplingar till kursplanen i historia
Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900
- Den ökade världshandeln mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.
- Migration inom och mellan länder.
- Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.
- Vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan att påverka och förbättra sina egna och andras levnadsvillkor, till exempel genom uppfinningar, bildandet av fackföreningar och kampen mot slaveri.
Imperialism och världskrig, cirka 1800–1950
- Den europeiska dominansen, imperialism och kolonialism.
- Förtryck, folkfördrivningar och folkmord.
- Historiska berättelser från skilda delar av världen med skildringar av människors upplevelser av förtryck, till exempel i form av kolonialism, rasism eller totalitär diktatur och motstånd mot detta.
Lektionens omfattning
Lektionsmaterialet innefattar i sin helhet två delar: "Den fridfulla gatan på slavön" och "Den svarta lagen".
Med tanke på att materialet kan väcka många frågor hos eleverna och att det innehåller flera moment, kan det vara bra att dela upp det på flera tillfällen.
Läs igenom elevernas material noga inför lektionen så att du får en bra bild av vad det innehåller och hur du bäst kan anpassa det till din klass.
Lektionens första del har som syfte att göra eleverna bekanta med den svenska ön S:t Barthélemy i Västindien. Materialet kan eleverna gå igenom på egen hand eller i grupp. Be dem att titta på bilderna och läsa fördjupningstexterna för att lära sig om när, hur och varför Sverige införskaffade den karibiska ön som koloni i slutet av 1700-talet.
Övning - En stillsam gata
Eleverna ska läsa texterna och titta på bilden. De förväntas därefter resonera kring de två avslutande frågorna.
- Hur tror du att de svenska slavägarna behandlade sina slavar?
- Hur tror du att livet var som slav på S:t Barthélemy?
Tanken är att de ska försöka sätta sig in i de levnadsförhållanden som rådde på S:t Barthélemy. Diskussionen är också tänkt som en upptakt till lektionen "Den svarta lagen".
Begrepp
Kolonialism och imperialism
Med begreppet kolonialism menas staters eller gruppers erövring och övertagande av landområden i andra delar av världen. Kolonialism kan även handla om hur en stat och en befolkning försökt införa sin egen kultur i ett annat område. Enligt vissa synsätt krävs en större migration av människor till det koloniserade området för att man skall kunna tala om kolonialism. Enligt andra synsätt räcker med att en stat har makt och inflytande över en annan.
Slav eller förslavad
Ordet slav har traditionellt använts inom svensk historieskrivning. Begreppet slav är inte i detta fall en självdefinierad, utan en tillskriven social etikett. Benämningen reproducerar ett perspektiv från dem som förslavade människor. För att göra människor till slavar krävdes ett omfattande system för att avhumanisera andra människor. Det kunde innebära kidnappning, tortyr, våld, religionsförtryck, ofrivillig namngivning och våldtäkt. Systemet innehöll även bokföring, namngivningssystem, lagar och infrastruktur.
Mer om kolonialism, slaveri, rasism och världens historia
Vill du som förberedelse eller senare i undervisningen ta del av fler digitala lärresurser om kolonialism, slaveri, rasism och världens historia? I Allt har en historia. Världshistorien genom Världskulturmuseerna hittar du lektionsmaterial, museiföremål och kortfilmer om världshistoriska epoker och kulturer, från de första jordbrukarna via forntida imperier och européernas kolonisering av världen, till vår globala tids alla utmaningar.
Källor
- Lindkvist, Herman. 2015. Våra kolonier: de vi hade och de som aldrig blev av. Bonniers: Stockholm.
- Thomasson, Fredrik. 2013. 32 piskrapp vid Quatre Piquets: Svensk rättvisa och slavlagar på Saint Barthélemy. Historielärarnas årstidskrift.
- Weiss, Holger. 2016. Slavhandel och slaveri under svensk flagg: koloniala drömmar och verklighet i Afrika och Karibien 1770–1847. Atlantis: Stockholm.