Lärarhandledning
Åk 7-9
Det dolda hotetLärarhandledning
1981
Blekinge
Koppling till skolans kursplan
Lgr 22, centralt innehåll
Demokratisering och ökad globalisering, cirka 1900 till nutid
- Kalla krigets konflikter samt nya maktförhållanden och utmaningar i världen efter det kalla krigets slut.
Lgr 22, betygskriterier
- Eleven visar kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.
Om lektionen
Lektionen innehåller en berättelse om U137 på elevsidan samt två övningar här i handledningen. Tanken är att berättelsen om U137 ska mynna ut i de två gruppdiskussionsövningarna.
Övning: Gjorde vi rätt?
När eleverna gått igenom berättelsen om U137 delar du in klassen i mindre grupper. Be dem diskutera följande frågor:
- När fienden blir synlig och kommer upp till ytan, spelar det någon roll vem det är?
- Ska man anpassa sin hantering av fienden efter vem det är och hur stark denne är?
De ska diskutera och anteckna fem till tio minuter. Sedan får de fråga en annan grupp vad de kom fram till. Du kan samla in några tankar som du tar upp i helklass. Har ni väldigt olika åsikter i klassrummet?
Övning: Vad får man göra?
Med alla ubåtsobservationer som kom in till försvaret under 80-talet så uppstod det ett behov av ny teknik för att kunna hitta och avslöja den dolda fienden. Tänk er att ni är en grupp forskare och ingenjörer som har som uppgift att komma på nya uppfinningar för att avslöja ubåtar.
- Vad skulle ni uppfinna för apparater och instrument för att avslöja ubåtar i djupet runt omkring Sveriges kuster?
Be eleverna återgå till sina grupper. De ska anteckna hur de resonerar och vad de kommer fram till. Håll på ungefär 15 minuter. Sedan får de fråga en annan grupp hur de har tänkt.
Litteratur
- Linderoth, Andreas. 2011. Kriget som aldrig kom: 12 forskare om kalla kriget. Marinmuseum: Karlskrona.
- Linderoth, Andreas. 2014. Det dolda hotet: 12 forskare om ubåtar. Marinmuseum: Karlskrona.