Lärarhandledning
Åk 4-6
Drottning Kristina – bilden av en stormaktsfursteLärarhandledning
1600-tal
Stockholm
Koppling till skolans kursplan
Lgr22, centralt innehåll
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna.
Lgr22, betygskriterier
Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.
Om lektionen
Den här lektionen kan användas som en del i temat Stormaktstiden i samband med att ni läser om Drottning Kristina. I lektionen utvecklar eleverna förmågan att analysera och tolka dåtidens porträtt som historisk källa samtidigt som de övar sin visuella läskunnighet och lär sig mer om dolda budskap i form av symboler. Eleverna lär sig att detaljerna kan användas för att förstärka bildens syfte och att olika föremål i ett porträtt kan berätta mer än vad man först ser.
Genom att jämföra likheter och skillnader i porträtten lär sig eleverna, i ett historiskt perspektiv, tolka vad en bild av en människa kan berätta om, tid, klass och identitet.
Vill ni ge mer utrymme för samtal, reflektion och diskussion kan ni med fördel dela upp övningarna på två lektioner.
Övning 1, En bild med flera detaljer
Syftet med första övningen är att eleverna ska förstå att olika föremål i ett porträtt kan berätta något om den som är avbildad och hur dold symbolik i detaljerna kan användas för att förstärka bildens syfte. Eleverna lär sig att känna igen riksregalierna och vad de står för samt tolka hur en person med makt och hög status framställts under 1600 talet.
Avsätt ca 20 min för den här delen av lektionen.
Finns tid över, fundera tillsammans
• Hur framställdes kungliga personer under 1600-talet?
• Hur framställs kungligheter eller personer med makt och hög status idag?
• Fundera över om det finns barn idag, i samma ålder som Kristina på porträttet, som har mycket makt i samhället.
Övning 2, Kristina x 2
I den här övningen får eleverna jämföra två porträtt av Kristina där hon låtit avbilda sig i olika roller. Syftet är att se hur bilder kan användas för att lyfta fram, lansera och kommunicera olika budskap. Genom att leta efter likheter och skillnader i bilderna skapas utrymme för att hinna se och reflektera över detaljerna och analysera bildernas uppbyggnad och vad de berättar.
Målet med övningen är att träna sin förmåga att tolka och läsa historiska porträtt. Övningen kan också fungera som en ingång till vidare fördjupning kring Drottning Kristina som historisk person.
Avsätt ca 20 min för den här delen av lektionen.
Fördjupning om porträtt nu och då
En människas ansikte och kropp kan berätta mycket. Redan som spädbarn lär vi oss att tolka både ansiktsuttryck och kroppsspråk.
Litteratur
- Cavalli-Björkman Görel (red.) .2001. Ansikte mot ansikte. Porträtt från fem sekel. Atlantis/Nationalmuseum: Stockholm.
- Johanneson, Lena (red.) 2007. Konst och visuell kultur i Sverige, före 1809, Bokförlaget Atlantis: Stockholm.
- Malmborg af Estelle. (red.). 2014. Barockt. Kulturhuset Stadsteatern och Nationalmuseum. Art and Theory Publishing: Stockholm.