Lärarhandledning
Åk 4-6
En rostig sak på museumLärarhandledning
1100-tal
Öland
Koppling till skolans kursplan i historia
Lgr22, centralt innehåll
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
Lgr22, betygskriterier
- Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.
Lektionsinnehåll
Innehållet i lektionen är en kort beskrivning av det urgamla jordbruksredskapet årdern, ett slags plog, samt en förklaring till de olika typer av bönder som fanns förr.
Du kan välja att gå igenom texterna gemensamt, i grupp eller enskilt. Det är inte nödvändigt att läsa texten "Bönder av olika slag" för att kunna genomföra diskussionen/utforskandet i slutet av lektionen.
Övning - Vad är det för något?
I den här övningen får eleverna gissa vad det rostiga föremålet är för något. Svaret på frågan finns i anslutning till bilden. Syftet med övningen är att eleverna ska träna sin förmåga att tolka och analysera ett historiskt föremål.
Så genomför du övningen
Tid att genomföra övningen: cirka 10 minuter. Dela in eleverna i grupper om 3 - 5 personer och be dem diskutera tillsammans.
Övning - forska vidare
Den här övningen är ett förslag till hur ni i klassen kan forska vidare om historia med stöd av ett museum i närheten av er skola. Syftet med övningen är att eleverna ska få tips om hur det går att utforska och lära känna historien i deras närområde.
Så genomför du övningen
Ta kontakt med ett museum i närheten av er skola. Det enklaste sättet att ta reda på vad som finns är att ringa eller maila museet.