Lärarhandledning
Folkmordet på sinti och romer Lärarhandledning
1900-tal
Nazityskland och Sverige
Koppling till läroplanen
Åk 7-9
- De båda världskrigen, deras orsaker och konsekvenser. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag.
Gymnasiet: 1a1, 1a2, 1b
- Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, teknisk utveckling, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter och jämställdhet men också kolonialism, diktaturer, folkmord, konflikter och ökat resursutnyttjande.
Om lektionen
I den här lektionen får eleverna ta del av ett av de folkmord som skedde under Förintelsen, folkmordet på romer och sinti. Genom dokument och källmaterial från tiden får de följa en flicka och hennes mammas berättelse om överlevnad.
Det är bra om eleverna har en grundförståelse kring Förintelsen innan de genomför denna lektion.
Uppgift 1
Under Förintelsen som pågick mellan åren 1933-1945 utsattes sinti och romer, liksom judar, för ett folkmord. Andra grupper av människor, till exempel människor med funktionsvariationer, politiska motståndare och homosexuella, förföljdes och mördades också av nazisterna under denna period. Dessa övergrepp räknas dock inte som folkmord.
- Vad är definitionen av ett folkmord?
- När och varför skapades begreppet folkmord?
- Varför räknas inte förföljelserna och mördandet av människor med funktionsvariationer, politiska motståndare och homosexuella som folkmord?
- Känner du till andra exempel av folkmord?
Uppgift 2
Enligt forskaren dr. Gregory Stanton, som är grundare till organisationen Genocide Watch | genocide prevention, kan tillvägagångssättet i ett folkmord beskrivas utifrån 8 steg. Försök hitta exempel på de 8 nedanstående stegen i lektionen om Rose-Marie Trollman.
- Klassificering: En grupp väljs ut baserat på etnicitet, religion eller var de bor och det skapas ett ”vi mot dom”. Ofta baserat på fördomar som finns i samhället.
- Symbolisering: Gruppen tvingas bära symboler och eller kläder som visar vilka de är. Gruppen beskrivs med nedlåtande ord.
- Diskriminering: Gruppen fråntas vissa rättigheter eller ägodelar som andra människor har rätt till.
- Avhumanisering: Gruppen beskrivs av ledande politiker som mindre värda och jämförs ibland med djur.
- Organisering: Folkmord är alltid organiserade av till exempel en stat (land) eller en grupp som staten stödjer.
- Förberedelser: Gruppen som skall mördas tvingas bosätta sig i läger eller getton. Gruppen registreras för att ha kontroll över vilka de är. Propaganda beskriver ofta att man måste bli av med gruppen.
- Massmord: Den utvalda gruppen mördas och förövarna kallar det ofta något annat som till exempel ”utrensning” eller ”slutgiltig lösning”.
- Förnekelse: Förövaren försöker dölja mördandet eller säga att det inte har ägt rum, alternativt att inte så många drabbades. Ibland försöker förövaren skylla på någon annan.
Begrepp
Antiziganism: Hat och fördomar mot folkgruppen sinti och romer. Antiziganism har funnits i Europa sen folkgruppen kom till Europa på 1300.talet.
Asocial: En person som väljer att inte umgås med andra människor.
Etnicitet: Känsla av tillhörighet till en viss grupp människor som delar gemensamma kännetecken som till exempel språk, kultur och ursprung.
Sinti och romer: Folkgruppen som vi i Sverige benämner romer delas i större delen av Europa in i sinti och romer. Sinti är romanifolk från Västeuropa och romer är romanifolk från Östeuropa.
Deportation: När människor skickas i väg för att de inte är önskvärda.
Selektion: När människor väljs ut och mördas för att de inte uppfyller vissa krav.
SS: En nazistisk polisorganisation som bland annat ansvarade för att genomföra Förintelsen och sköta bevakningen av koncentrationsläger.
Diskutera
Vad anser du är huvudorsaken till ett folkmord?
Hur kan vi förhindra att ett folkmord äger rum?
