Lärarhandledning
Åk 4-6
Gamla fru Olssons engelska trädgårdLärarhandledning
1817-1902
HÄRÖN, Tjörn
Kopplingar till kursplanen i historia
Mellanstadium Historia åk 4-6
• Hemortens historia. Vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor under olika perioder.
Undervisningsmaterialet matchar följande centrala innehåll i skolans kursplan för historieämnet:
• använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
Koppling till globala målen
Övningen kopplar till mål 15: Ekosystem och biologisk mångfald. Skydda, återställa och främja ett hållbart nyttjande av landbaserade ekosystem, hållbart bruka skogar, bekämpa ökenspridning, hejda och vrida tillbaka markförstöringen samt hejda förlusten av biologisk mångfald
Övning - Varför samlade gamla fru Olsson på jord?
Tid: ca 40 min.
Den här övningen handlar om handel på 1800-talet. Målet med övningen är att reflektera över export och import och över kvinnors möjlighet att bedriva handel.
Be eleverna läsa berättelsen om gamla fru Olsson samt titta på kartan.
Diskutera tillsammans: Vad är ett sädesslag? Vad är export och import?
Låt eleverna svara på följande frågor:
- Var bodde fru Anna Christina Olsson?
- Vad arbetade hon med?
- Vilka varor sålde fru Olsson?
- Varför blev fru Olsson änka, och vad betyder det?
- Var det vanligt att kvinnor kunde driva företag?
- Vilken väg seglade hennes fartyg? Mellan vilka platser?
- Vad använde fru Olsson jorden till, som hon tog hem från England?
Fördjupande övning - Barlastens miljöpåverkan
Eleverna får genom den här övningen reflektera över barlast som ett globalt fenomen och vilken miljöpåverkan barlast kan ha.
Källor
Bjurström Mats, Barlast, Massor med historia. Riga, 2017.