Lärarhandledning

JaktdagbokenLärarhandledning

Vad berättar dagboken om en torpares liv i Hälsingland i början av 1800-talet?

1815

Kitte, Bergsjö socken

En vy över landsbygden med träd och en sjö
Kitte i Bergsjö socken. Foto: Hälsinglands museum (CC-BY).
I den här lektionen får eleverna ta del av riktigt källmaterial där torparen Olof har skrivit ned hur en jakt gick till under början av 1800-talet. Eleverna får öva på att tyda dokument och fundera på skillnader och likheter med idag.

Koppling till skolans kursplan Åk 5-6

Centralt innehåll i historia

Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800

  • Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kar­tor, kan berätta om det förflutna.

Betygskriterier i historia

  • Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger något exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.

Vad lektionen handlar om

Den här lektionen handlar om personer levde förr och vad de tyckte var viktigt. Lektionen tar även upp förhållanden för en torpare.

  • En förståelse för levnadsförhållanden och familjekonstellationer.
  • Hushålla med de resurser som finns tillgängliga.
  • En inblick i hur källmaterial från 1800-talets början ser ut och hur stavningen såg ut.

Transkribering av Olofs dagbok

Börja gärna lektionen med att lyssna på det ljudspår som finns i lektionen, därefter kan du läsa texten nedan högt för eleverna.

År 1815 November 21. Gick jag med min
son Olof och mina 2 Hundar (gick) till skogen
och skulle uppsöka vilddjur och fåglar Vi gick hemifrån
november 21 med 2 hundar den ena hette Kask 2 år
Den andra en valp ett och ett halvt år hette Lunken liten svart
Vi gick till Skogen väster om Långsjön. I Söder om
Stekpannåsen Där är en liten bäck söder om bäcken (backen?)
En bergbacke mitt söder om Stekpannsvedjorna.
I öster på backen och i norr Där hände sig när
Jag kom och Gick fram så fick hundarna
Björnväder så sprang jag och min son
Olof Dit hundarna var och sökte Där
Var en Gammal fururot som var fal-
len söder norr för Ända nerför roten Ett
Hål Grävet Jag Gick och tittade i hålet.
Så var där igenstoppad med Två gran-
Buskar. Då begrep vi att Björn Låg Där in-
ne då gick vi sakta Därifrån och Hundar-
na med Så gick vi långt Därifrån upp på
En myr och Gjorde en som kunde passa
stoppa till igen stopp på hålet. Stoppens modell
var (illustration). Jag Olof Olofsson och son Olof bar dit stop-
pen och stötte densamma i hålet. Sonen Olof
fjorton år Befallde jag honom att skjuta.
Då björn kom i hålet med huvudet morrade
och bet sade jag skjut och han sköt snett igenom
huvudet tag den andra bössan och skjut den
Kulan gick genom huvudet ladda och skjut
fadern höll för hålet och som Olof sköt hun-
darna stormade på sitt vis så byttes vi
med och sköt ömsom Björn morra råm-
ade så där var ett fasligt väsen men
vi Hade skjutit åtta skott då kom Björn med
huvudet upp igenom hålet då släppte jag bössan
tog yxan högg Björn i huvudet tre res-
or och slog åt käften. Där segnade han ner
och råmade Grovt men vi stoppade igen
hålet. Gjorde upp elden torkade våra bö-
ssor vilade och åt matsäck sedan högg en sla-
gda 5 alnar lång påtade i hålet men där
rördes inget mer vi rev hålet upp och xx
xx tog på Björn vi drog honom upp ut
ur hålet Idet var 5 alnar Långt grävt un-
der en Gammal xx rot. Tullen söder och roten
norr. Som Björnarna behagar. 1815 Olof
när jag och min son Olof uppdragit Björn
så Lade vi honom under en Gran Band honom
fast över natten. Så Lade jag, Per Olofsson, gossen
mig till hjälp Bära och draga Björn på
kälken allt hem
Björnhuden blev 3 alnar och 3 tum lång
Skottpengarna utbetalades Jag och son Olof
4 Riksdaler och 24 Schilling Riksgäld
Betalningen för Huden 40 Riksdaler riksgäld
Kitte Olof Olofsson. Son Olof Olofsson år 1815.

Övning 1

Låt eleverna läsa texten om Olof och om jakt förr, alternativt så läser ni den tillsammans i klassen. Dela upp eleverna i mindre grupper om 3-4 per grupp och låt dem svara på frågorna i pop-up fönsterna där vi kan läsa om Olofs berättelse. Du kan också välja att låta varje grupp ta varsin fråga, de beror lite på hur mycket tid ni har för lektionen.

Eftersom texten är svår att tyda, och ibland kan även översättningen vara det, finns förklaringar samt hjälp för att svara på frågor och föra diskussionen vidare här nedanför.

Låt sedan eleverna presentera för varandra och se om de kommit fram till liknande resultat. Komplettera gärna med "svaren" nedan.

Första sidan

  1. Vilka gick ut i skogen? Olof Olofsson, sonen Olof Olofsson och deras två hundar. (OBS! Bokstaven u kunde förr skrivas som ett u eller n med en ring ovanför.)
  2. Vad skulle de göra i skogen? Uppsöka och fånga/skjuta vilddjur och fåglar. Språkligt: ge exempel på att Olof stavar annorlunda än vi gör idag?
  3. Vad hette Olofs hundar? Hur gamla var de? Kask (Rask?) två år och Lunken 1,5 år.
  4. Var hittade de björnen? I ett hål under en gammal tallrot.

Andra sidan

  1. Vilka vapen använde Olof och hans son? Hur gick den dramatiska jakten till? Två bössor (gevär) och en yxa. Olof och sonen turades om att ladda och skjuta. Slutligen slår Olof björnen i huvudet tre gånger och på käften.

Tredje sidan

  1. Hur fick de med den skjutna björnen hem? De drog björnen på en kälke.
  2. Hur stor blev björnhuden? Hur lång är en aln respektive tum i dagens mått? 3 alnar och 3 tum lång. 1 aln = 59,38 cm. 1 tum = 25,4 mm. Vill du att eleverna ska räkna själva så kan de göra det här: Äldre mått för lantmätare - Skogen
  3. Hur mycket fick de betalt? Vad är skottpengar? Skottpengar = en premie som betalades till jägare för att uppmuntra till jakt på rovdjur. Olof fick betalt 4 riksdaler och 24 schilling i skottpengar. För björnhuden fick han 40 riksdaler. Valutan hette ”riksdaler riksgäld” och ”skilling riksgäld”. Räkna ut värdet här: https://historicalstatistics.org/Jamforelsepris.htm

Övning 2

Låt eleverna, i sina grupper, fundera över frågan:

Hur tror du att Olof hade lärt sig att läsa och skriva?

När ni sedan diskuterar i helklass kan du även återkoppla med informationen nedan.

Före Folkskolestadgan 1842 var det inte självklart att alla barn gick i skolan. Att lära sig läsa och skriva var något som barn och unga lärde sig i hemmet eller av prästen, till exempel i samband med konfirmationen. I kyrkböckerna (konfirmationslängd) ser vi att Olof konfirmerades 1792. Det var obligatoriskt med husförhör, där prästen kontrollerade läskunnighet (innantilläsning) och kunskaper om Luthers katekes. Katekesen och psalmboken var ofta de böcker som vanligt folk hade tillgång till. Prästen kontrollerade att var och en hade den rätta tron, dvs statskyrkans tolkning av kristendomen som den framställs i katekesen. I husförhören ser vi att Olof kan läsa innantill väl och att han kan katekesen väl. Vi har inte hittat några källor som kan visa ifall han gick i skola som barn.

I Olofs dagbok ser vi att flera ord har en annan stavning än vad som är standardiserat idag. Ofta har nog Olof stavat som han tycker att det låter, exempelvis ord som vilgiur och foglar (vilddjur och fåglar). Ibland kan samma ord vara stavat olika på olika ställen i dagboken. Totalt finns 16 dagbokssidor bevarade. Vi vet inte om det från början fanns fler sidor. Olofs handstil är spretig och varierad, vi kan nog tolka det som att han inte var så van vid att skriva. På Vissa sidor är bläcket svagt, knappt läsligt, plötsligt blir det mörks och tydligt. Kanske har han köp eller blandat till mer bläck, eller doppat pennan i bläckhornet.

Källor

Otryckta källor:

Arkiv Gävleborg
Hjelmsgårdens arkiv, arkivnr 3605, F1:1.


Riksarkivet
Husförhörslängd: Bergsjö (X) AI:7 (1811-1816) Bild 165 / sid 161

Konfirmationsbok: Bergsjö (X) AI:5 (1766-1794) Bild 106 / sid 201

Bouppteckning för Olof Olofsson 1837-04-19: Bergsjö (X) Bergsjö tingslags häradsrätt (X) FII:9 (1837-1840) Bild 123 / sid 44

Bouppteckning för Jon Hansson 1827-08-13: Bergsjö tingslags häradsrätt (X) FII:7 (1826-1831) Bild 302 / sid 148

Tryckta källor:

Bergsjö: en hembygdsbok. 1974. Bidrag av Erik Högström, P.J. Pettersson, Signe Widholm.

Övriga källor:

https://www.de5stora.com/om-rovdjuren/rovdjuren-och-manniskan/rovdjur-jakt/rovdjursjakt/rovdjursjakt-forr/ (2025-04-15)

Diskutera

Om du skriver eller skulle skriva dagbok om någon viktig händelse, vad skriver du om då?

Arkiv Gävleborgs logga.

Publicerad:

Uppdaterad:

Innehållet är producerat av: Arkiv Gävleborg

För elever

Varför väcker Olof en björn som sover? I lektionen får du undersöka en jaktdagbok från tidigt 1800-tal.