Lärarhandledning
Åk 4-6
Jätteben och allehanda runstenarLärarhandledning
1676
Sverige
Koppling till skolans kursplan
Lgr22, centralt innehåll
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna.
Lgr22, betygskriterier
Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.
Lektionen
Lektionen innehåller filmer och texter som rör de första ansträngningarna att dokumentera fornminnen i Sverige. Lektionen är tänkt att genomföras i omgångar med två mindre diskussioner för att säkerställa att eleverna har tillgodosett sig informationen samt en slutdiskussion.
Diskussion 1: Vad säger kungens fullmakt?
Be eleverna lyssna till punkterna i Karl XI:s instruktion och informationen om de olika fornminnena. Diskutera sedan i grupp: Vilka människor och händelser berättar de fornminnen som står med på listan om? Vad eller vilka berättar fornminnena på listan inte om?
Förslag på svar:
Diskussion 2: Visst har jättar funnits?
Be eleverna titta på filmklippet ”Jättar och jätteben”. Diskutera sedan i grupp: Hur kunde vetenskapsmän på 1600-talet tro på jättar? Har jättebenen något gemensamt med de övriga sakerna på listan?
Förslag på svar:
Slutdiskussion
Avsluta med en friare diskussion kring de två frågorna:
- Vad skulle du vilja att människor i framtiden skulle få veta om hur det är att leva i Sverige idag?
- Vem bestämmer vad som ska berättas om det som har hänt förr?
Den första frågan besvaras efter varje persons tycke. Den andra frågan kan besvaras på olika sätt. Några relevanta funderingar är:
- Museipersonal väljer ut vad som ska visas av det historiska materialet.
- Olika myndigheter (som Riksantikvarieämbetet) väljer vad som ska samlas in.
- Det finns lagar som bestämmer vad som måste sparas. Se till exempel lagen om fornminnen (1942:350) och kulturmiljölagen (1988:950).
- Forskare väljer vad de skriver om.
- Produktionsbolag väljer vad de vill göra filmer om.
- Filmer kan påverka allmänhetens syn på olika historiska händelser, vilket gör att de får mer uppmärksamhet.