Lärarhandledning
Åk 7-9
Ljusa nätterLärarhandledning
1870-tal
Stockholm och näs
Kopplingar till kursplanen i historia
Undervisningsmaterialet matchar följande centrala innehåll i skolans kursplan för historieämnet:
Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900
- Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige, Norden, Europa och några olika delar av världen.
- Vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan att påverka och förbättra sina egna och andras levnadsvillkor, till exempel genom uppfinningar.
Demokratisering, efterkrigstid och globalisering, cirka 1900 till nutid
- Framväxten av det svenska välfärdssamhället.
Eleven tränar genom dessa övningar på förmågan att använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.
Så svarar lektionen mot FN:s globala mål
Lektionen svar mot mål 7, ”Hållbar energi för alla”.
Övning - Vad är det här?
Syftet med uppgiften är att skapa nyfikenhet för historiska föremål och deras användningsområden. Genom att göra den här övningen tränar sig eleverna på att reflektera över historiska föremål och hur människors behov ser ut och förändras.
Övning - Elektrisk belysning
Syftet med övningen är att få kunskap om vad elektrisk belysning hade för betydelse för vårt sätt att leva, arbeta och vara. Genom att göra övningen får eleverna ta del av kunskap om hur elektrifieringen utvecklades under slutet av 1800-talet och 1900-talet, samt reflektera över vad det innebar för människor då och hur det påverkat vårt sätt att leva idag. Uppgiften kan göras i helklass, i mindre grupper eller individuellt.
Övning - Ett liv utan el
Syftet med uppgiften är att fundera över ett liv och en vardag utan elektricitet i allmänhet och utan elektrisk belysning i synnerhet. Eleverna får fundera över vad den elektriska belysningen har för konsekvenser för oss idag, och hur den påverkar människors levnadsvillkor.Övningen kan göras i mindre grupper eller individuellt.
Källor
Sjunnesson, H., Helldorff, E. (red.) (2012). 100 innovationer. Stockholm: Bilda Förlag & Idé
Hjulström, F. (1940). Sveriges elektrifiering. Uppsala: Appelbergs Boktryckeriaktiebolag
Wilke, A. (1897). Uppfinningarnas bok (volym III). Elektriciteteten. Dess framställnade och användning inom yrkena och industrien. Stockholm: Kungl. Boktryckeriet. P. A. Norstedt & söner
När Stockholm fick elektriskt ljus, texten är från Kaianders Semplers artikel i Ny Teknik.
”Uppfinningarnas” redaktion, med medverkan av många fackmän, Uppfinningarna. Upplaga 2. Baltiska förlaget AB, Malmö: 1926. Digitaliserat och publicerat av Projekt Runeberg.
Garnert, Jan. Varför elektrisk belysning? Om pionjärer för elektriskt ljus. Daedalus.
Kaijser, Arne. Konkurrensen mellan gas och elektricitet. Daedalus.
Bjurman, Eva Lis & Olsson, Lars. (1979). Barnarbete och arbetarbarn. Stockholm: Nordiska museet