Lärarhandledning
Åk 7-9
Prata på avståndLärarhandledning
Hur förändrades livet när telegrafen och telefonen kom?
1800-tal
Stockholm
I början på 1800-talet kom ett meddelande fram så snabbt som en häst kunde gå. Det kunde ta flera månader att skicka ett brev mellan två länder. Sen kom telegrafen och telefonen. Hur påverkades människors liv av det?
Koppling till skolans kursplan
Centralt innehåll
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
- Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika orsaker till industrialiseringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.
Förmåga som tränas
- använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer
Övning - Telegrafisten
Syftet med den här övningen är att bilda sig en uppfattning om vad det innebär att vara telegrafist och skicka och ta emot telegram.
Övning - Träffa en kompis
Syftet med den här övningen är att eleverna ska tänka sig in i hur livet fungerar i ett samhälle utan mobiltelefoner och Internet. Hur kan man kommunicera och vilka problem kan man stöta på?
Övning - Hur man talar i mobiltelefon
Den här övningen syftar till att eleverna ska fundera på varför det kunde behövas regler för hur man talar i telefon och att de ska få syn på osynliga regler som vi har idag. De flesta vet till exempel att det är svårt att prata i en bullrig miljö, eller att man kan störa andra om man pratar för högt.
Källor
- Hallwylska museet, Teknikens palats. Stockholm 2020.
- Webbutställningen www.40rok.se (inaktiv f.n.)
- Lindberg, Hugo, Med fingerskiva. Minnesskrift utgiven av Kungl. Telegrafstyrelsen. Stockholm: Esselte, 1938.
- Johansson, Hemming, Telefonaktiebolaget L.M. Ericsson: skildringar ur bolagets historia. 1 från 1876 till 1918. 1953.