Lärarhandledning
Privilegiebrev för KopparbergetLärarhandledning
Vilka regler behövs för att människor ska kunna leva tillsammans?
Ingressen kan vara samma som för lektionen, eller anpassad för lärarhandledningen. Toppbild och utvald bild är alltid samma som för lektionen.
Kopiera denna mall genom att klicka på de tre punkterna längst upp till höger, välj "kodredigerare", ställ markören i textfältet, kopiera. Skapa en ny lärarhandledning, klistra in i textfältet, byt tillbaka till "visuell redigerare".
Kopiera denna mall genom att klicka på de tre punkterna längst upp till höger, välj "kodredigerare", ställ markören i textfältet, kopiera. Skapa en ny lärarhandledning, klistra in i textfältet, byt tillbaka till "visuell redigerare".
Koppling till skolans kursplan
Lgr22 Centralt innehåll åk 4-6
Kulturmöten och statsbildning i Norden, ca 800-1500
- Statsbilding och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenserna av dess förändringar
Lgr22 Betygskriterier
- Eleven för resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och av människors handlingar i förfluten tid.
Koppling till globala målen
Mål 16 – fredliga och inkluderande samhällen
Lektionen
Den här lektionen handlar om när Kopparberget - nuvarande Falu gruva - fick privilegiebrev av kung Magnus Eriksson och vad det innebar för människorna omkring gruvan. Syftet är att uppmärksamma eleverna på hur vi människor organiserar oss för att kunna leva tillsammans i större eller mindre samhällen.
Vilka förkunskaper bör eleverna ha?
Övning
Tidsåtgång: ca x minuter.
Övningens syfte.
Övningens utförande.
Övning
Lärarhandledningen kan innehålla en eller flera övningar.
Källor
- Författare, Titel. Förlag, tryckort, år.
- Globala målen, mål 16: Fredliga och inkluderande samhällen
- etc.

Lärarhandledning
Diskutera
Publicerad:
Uppdaterad: