Lärarhandledning
Åk 7-9
Rosas anslagstavlaLärarhandledning
1900-tal
Ytterhogdal
Koppling till skolans kursplan
Lgr 22, Centralt innehåll
Demokratisering och ökad globalisering, cirka 1900 till nutid
- Demokratiseringen i Sverige och framväxten av välfärdssamhället. Bildandet av politiska partier, nya folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män. Kontinuitet och förändring i synen på kön, jämställdhet och sexualitet.
Lgr 22, betygskriterier
- Eleven för resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och av människors levnadsvillkor och handlingar i förfluten tid.
Om lektionen
Lektionen syftar till att utveckla elevens förmåga att reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv.
Lektionen tar avstamp i den anslagstavla som Rosa Taikon hade i sin silversmidesateljé. Här hängde skisser, fotografier och tidningsurklipp tillsammans. Rosa Taikon ställde ut sitt silver i hela landet, och vid vernissager och program var hon alltid noga med att berätta om romers utsatthet och principen om de mänskliga rättigheterna.
Konsten blev en plattform för förändringsarbete. Rosa Taikon trodde starkt på folkbildningstanken: genom att öka kunskapen om romers utsatthet skulle situationen kunna förändras. Därför använde hon historiska fakta och sin egen familjehistoria för att illustrera romers utsatthet.
Övning 1: Om du var Rosa
Syfte: Reflektera över skolan och utbildningens betydelse
Material: Papper och penna
Antal: Enskilt, liten grupp och helklass.
Be eleverna att läsa frågan i slutet av lektionen, "Om du var Rosa", och skriva ner fem saker de tror att de inte kunde ha gjort om de inte gått i skolan. Ge dem ungefär fem minuter att tänka och skriva. De ska därefter under några minuter presentera sina punkter i par eller mindre grupper.
När eleverna är klara leder du in dem på nästa del av lektionen, övning 2.
Övning 2: Alla människors rättigheter
Syfte: Reflektera över mänskliga rättigheter och dess konsekvenser
Material: FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. De finns exempelvis på Amnestys webb.
Antal: Enskilt, par och helklass.
Både Rosa och hennes syster Katarina Taikon kämpade för romers rättigheter. De inspirerades mycket av FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. Deklarationen antogs 10 december 1948 och består av 30 artiklar.
Gemensamt uttrycker de grundläggande och universella fri- och rättigheterna. Artiklarna behandlar både sådant som alla har rätt till, som frihet och utbildning, och sådant som alla har rätt att vara fri från, som slaveri och tortyr. Lektionens andra övning vill väcka elevernas tankar.
Källor
- Mohtadi, Lawen (2012). Den dag jag blir fri, en bok om Katarina Taikon. Johanneshov: TPB
- Rosa Taikons samling vid Hälsinglands museum.
- Hälsinglands museum. Intervjuer med Angelica Ström och Bernd Janusch, 2018–2021.
- Webbplatsen minoritet.se - Nationella minoriteter och minoritetsspråk