Lärarhandledning
Åk 4-6
Sax, skär och skänkelLärarhandledning
Vad har saxar och borgare gemensamt?
1300-TAL
Sverige
En sax kan vara en symbol för en samhällsstruktur. I denna lektion får eleverna en möjlighet att lära sig mer om vad hantverksämbeten och borgerskapet handlade om utifrån olika sorters saxar.
Kopplingar till kursplanen i historia
Lgr22, centralt innehåll
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500.
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.
Lgr22, betygskriterier
Eleven visar kunskaper om händelser och aktörer under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.
Övning – Saxar, ämbeten och borgare
Lektionen består av två huvuddelar: en om saxar och ämbeten samt en om borgerskap. Eleverna förväntas först läsa en del och sedan diskutera de frågor som rör texterna.
Du får själv välja om textläsningen ska ske individuellt eller i grupp. Diskussionerna kan med fördel ske i helklass, eftersom det kan ge eleverna möjlighet att berätta om sig själva och sin egen släkt.Vissa av de nedanstående diskussionsfrågorna har ett specifikt svar, medan några är avsedda för att väcka elevernas samtalslust.
Litteratur
- Lindström, Dag. 1991. Skrå, stad och stat: Stockholm, Malmö och Bergen ca 1350-1622. Uppsala universitet: Uppsala.