Lärarhandledning
Åk 4-6
Silverhunger vid gränsenLärarhandledning
1600-tal
SILBOJOKK, NORRBOTTEN
Kopplingar till kursplanen i historia
Lgr22, centralt innehåll
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Det svenska Östersjöväldet. Orsaker till dess uppkomst och upplösning samt konsekvenser för människor runt Östersjön.
Lgr22, betygskriterier
Eleven visar kunskaper om händelser och aktörer under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.
Allmänt om lektionen
Den här lektionen bygger på att eleverna redan känner till att 1600-talet var en tid i Sverige som kallas för Stormaktstiden och att Sveriges gränser då såg annorlunda ut än de gör idag. Genom övningarna nedan får eleverna ska träna sin förmåga att använda en historisk referensram som innefattar tolkningar av tidsperioder, händelser, kulturmöten och utvecklingslinjer, samt förmågan att kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap.
Övning - Arkeologiskt detektivarbete
I den här övningen får eleverna arbeta med några av de arkeologiska fynd som hittats på platsen. Målet med övningen är att eleverna ska förstå att föremålen på platsen kommer från olika delar av världen och att de är spår efter människors resor och möten.
Övning - En global hunger
I den här övningen får eleverna möta några olika geografiska platser där silver haft olika betydelse. Platserna är Stockholm, Palos de la Frontera (Spanien), Potosí (Bolivia) och Nasafjäll. Målet med övningen är att eleverna ska få insikter om att det fanns en stor global och nationell efterfrågan på silver och att efterfrågan påverkade människor lokalt.
Källor
- Nordin, Jonas. 2010. Det emblematiska silvret. Sverige i den atlantiska världen vid 1600-talets mitt. I Modernitetens Materialitet.
- Brome, Janrik. 1923. Nasafjäll: Ett norrländskt silververks historia.