Lärarhandledning
Åk 4-6
Skärvor från en annan tidLärarhandledning
1300-tal
Slussen, Stockholm
Koppling till skolans kursplan
Lgr22, centralt innehåll
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
Lgr22, betygskriterier
- Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.
Om lektionen
Syftet med lektionen är att eleverna ska få en liten inblick i hur arkeologiska fynd kan berätta något om det förflutna. Ni behöver inga övriga hjälpmedel för att genomföra lektionen.
Övning 1: De mystiska skärvorna
Övningen består i att eleverna ska läsa texten, titta på bilden med de små skärvorna och sedan jämföra dem med fyra olika glasföremål. Till varje föremål finns kort information som berättar vad föremålen är.
Be eleverna att undersöka bilderna parvis för att finna ett svar. Du kan hjälpa dem genom att ställa frågor som:
- Vilka likheter/skillnader kan ni se mellan skärvorna och föremålen?
- Är det något av föremålen som har rätt/fel färg?
- Ser något av föremålen för modernt ut för att komma från 1300-talet?
- Går det att veta vilken form föremålet ska ha?
Ge eleverna max fem minuter för att fundera och fortsätt sedan med nästa del.
Övning 2: Vad betyder fyndet för oss?
Övningen består i att eleverna ska läsa texterna och fundera på de två frågorna:
- Vem kan ha ägt föremålet?
- Vad kan fynden säga om Slussen?
Svaret på frågorna finns i texten "Ny kunskap" under bilden på handelsmannen.
Vill ni avsluta med en samtalsstund, kan ni fundera kring om någon eller några i klassen kan berätta om något de har hittat som kan berätta en historia.