Källor och historiebruk
I historieundervisningen bidrar de historiska originalkällorna till elevernas förmåga till historisk empati, deras förutsättningar att leva sig in i det förflutna och en djupare förståelse för hur historia skapas, bevaras och används.
Syftet med sverigeshistoria.se är att lärare och elever enkelt ska få tillgång till historiska källor från museer och arkiv i hela Sverige. Pedagoger på ett femtiotal museer och arkiv väljer ut föremål, fotografier, dokument och delar med sig av sina kunskaper om källmaterial och kulturmiljöer.
Utifrån varje källmaterial skapas en lektion med en lärarhandledning för att materialet ska kunna användas direkt i klassrummet utan stora förberedelser. Du som lärare kan också skapa egna undervisningsmaterial utifrån de publicerade källmaterialen. Allt material på sverigeshistoria.se är fritt att använda i skolan. Utöver de källmaterial som finns i lektionerna, finns en bildbank med föremålsbilder. Bilder som publiceras på sverigeshistoria.se har Creative Commons-licenser för att det ska vara tydligt hur du får använda dem vidare.
Hur källmaterialen används på sverigeshistoria.se
I en undervisningssituation ger originalkällor eleverna direktkontakt med enskilda människors levnadsvillkor och livsöden, människor som inte tar plats i den mer övergripande historieskrivningen. Det bidrar till att göra historieämnet levande och ökar förutsättningarna att leva sig in i det förflutna.