Källor och historiebruk

I museisamlingar och arkiv finns oändliga mängder av historiska källor. På Sverigeshistoria.se erbjuder museer och arkiv ett urval av originalkällor. Tillsammans med lektioner och lärarhandledningar blir källmaterialen lätta att använda i klassrummet.
Vanersborgs_museum_Edits_dagbok_uppslag
Dagbokstext. Foto: Vänersborgs museum (Public Domain).

I historieundervisningen bidrar de historiska originalkällorna till elevernas förmåga till historisk empati, deras förutsättningar att leva sig in i det förflutna och en djupare förståelse för hur historia skapas, bevaras och används.

Syftet med sverigeshistoria.se är att lärare och elever enkelt ska få tillgång till historiska källor från museer och arkiv i hela Sverige. Pedagoger på ett femtiotal museer och arkiv väljer ut föremål, fotografier, dokument och delar med sig av sina kunskaper om källmaterial och kulturmiljöer.

Utifrån varje källmaterial skapas en lektion med en lärarhandledning för att materialet ska kunna användas direkt i klassrummet utan stora förberedelser. Du som lärare kan också skapa egna undervisningsmaterial utifrån de publicerade källmaterialen. Allt material på sverigeshistoria.se är fritt att använda i skolan. Utöver de källmaterial som finns i lektionerna, finns en bildbank med föremålsbilder. Bilder som publiceras på sverigeshistoria.se har Creative Commons-licenser för att det ska vara tydligt hur du får använda dem vidare.

Hur källmaterialen används på sverigeshistoria.se

I en undervisningssituation ger originalkällor eleverna direktkontakt med enskilda människors levnadsvillkor och livsöden, människor som inte tar plats i den mer övergripande historieskrivningen. Det bidrar till att göra historieämnet levande och ökar förutsättningarna att leva sig in i det förflutna.

Vad säger ett föremål?

Ett kranium med skador av ett hugg rakt över munnen försätta oss mitt i ett av historiens kända och dramatiska skeenden, Slaget vid Visby 1361. Det påminner oss också, med brutal tydlighet, om att de som utkämpade historieböckernas krig var människor av kött och blod. Vi känner inte till den här mannens namn, men han var en av de gotländska bönder som stupade framför stadsmuren i Visby när de försvarade portarna i slutet av juli 1361.

I lektionen De döda måste tala får eleverna göra en kriminalteknisk undersökning av de ben som arkeologerna har grävt upp utanför Visbys murar

Foto av kranium med spår av ett svärdshugg över munnen.

Ett annat perspektiv

Även lektionen Brandskattningen av Visby handlar om Slaget vid Visby, men ur ett annat perspektiv. Eleverna undersöker den historieromantiska målningen Valdemar Atterdag brandskattar Visby. På en interaktiv bild får eleverna leta efter ”historiska bloopers” och analysera 1800-talskonstnärens historiebruk av den medeltida händelsen.

Målning som visar massor av människor på ett medeltida torg.