Lektion
Vackrare vardagsvaraLektion
1910-1920-tal
orrefors
Men vad menade man egentligen med ”god formgivning” och ”vackra vardagsvaror”? Och på vilket sätt skulle de göra världen till en bättre plats?
Bakgrund
Kring sekelskiftet 1900 rådde en utbredd bostadsbrist i Sverige. Under 1800-talet hade befolkningsmängden ökat dramatiskt. Många flyttade till städerna för att söka arbete i någon av de nya industrierna. Bostäderna var få, små och i dåligt skick. Det fanns inget rinnande vatten eller elektricitet och rummen var ofta kalla och dragiga. Utedass fanns på gården.
Arbetarnas löner var låga och de hade sällan råd med ett eget hem. I en lägenhet med ett rum och kök samsades ofta en barnfamilj och flera inneboende hyresgäster. Man fick dela sovplats. Sjukdomar kunde lätt spridas. Det blev också svårt att ha ett privatliv. Många spenderade större delen av sin fritid utanför hemmet, i trapphus, på gator, gårdar och krogar.
Ur "Mina drömmars stad"
Lyssna på utdrag ur boken Mina Drömmars Stad som beskriver hur boendesituationen kunde se ut under 1800-talets andra hälft.
Formgivning – en lösning på samhällets problem?
För att komma tillrätta med problemen behövdes fler och bättre bostäder. I de nya hemmen behövdes också inredning i form av möbler och bruksföremål som arbetarfamiljerna hade råd att köpa.
Svenska slöjdföreningen var en ideell förening som arbetade för att främja det svenska hantverket. De blev en viktig opinionsbildare som förespråkade allas rätt till varor av god kvalitet. De menade att en god hemmiljö med vacker och funktionell inredning skulle förbättra människors hälsa och leda till ökat välmående. Detta skulle i sin tur leda till att hela samhället förbättrades.
I propagandaskriften ”Vackrare vardagsvara” från 1919 kritiserade Svenska Slöjdföreningens ordförande Gregor Paulsson dåtidens industriellt tillverkade föremål för att vara fula, opraktiska och av dålig kvalitet. Han efterlyste istället enkla, vackra och funktionella vardagsvaror. De tidigare övermöblerade, smutsiga och mörka hemmen skulle nu bli ljusa, luftiga och lättstädade.
Men hur skulle det gå till? I bilden nedan sammanfattar vi Svenska Slöjdföreningens idéer och arbete. Du får också se några exempel på formgivning som Gregor Paulson tyckte var bra.
Anställ konstnärer inom industrin!
Ett sätt att höja varornas kvalitet var att anlita konstnärer inom industrin. De skulle hjälpa industrierna att skapa funktionella och vackra föremål. Orrefors glasbruk i Småland var en av de första industrierna att anlita konstnärer. På bilden ser vi en skål av Simon Gate från Orrefors glasbruk. Foto: Jörgen Ludwigsson, Kulturparken Småland (CC BY).
Ta tillvara på teknikens fördelar!
Man ville satsa på möbler och föremål som kunde serietillverkas i industrin. Fabrikerna kunde producera fler och billigare varor än vad man tidigare kunnat göra när man tillverkade varje föremål för hand. Den industriella tillverkningen bidrog också till känslan av modernitet och framåtanda. Bilden visar industriarbetare på Orrefors glasbruk, 1920-tal. Den är tagen i sliperiet där flera personer arbetade med att slipa glas. Foto: Kulturparken Småland (Public Domain).
Tänk praktiskt, modernt och rent!
Vad menade man egentligen med ”god formgivning” och vackrare vardagsvaror? I det här fallet menade man föremål som var ändamålsenligt utformade. Föremål skulle alltså först och främst vara funktionella. Detta synsätt bröt mot det som varit tidigare. Under 1800-talet var prydnadsföremål och rikt utsmyckade möbler och serviser populärt hos både rika och fattiga. Nu eftersträvade man istället enkla former och undvek all onödig utsmyckning. Föremålen skulle underlätta vardagens slit genom att vara lätta att förvara och rengöra. Foto: Jörgen Ludwigsson, Kulturparken Småland (CC BY).
Sprid upplysning till folket!
Den rätta smaken skulle läras ut till folket för folkets bästa. Tanken var att god formgivning skapar goda och lyckliga människor. För att sprida den nya goda smaken anordnade Svenska Slöjdföreningen en Hemutställning i Stockholm 1917. Utställningen visade exempel på vackrare vardagsvaror som tillverkats genom samarbeten mellan konstnärer och industri. Syftet var att visa hur ett modernt hem kunde inredas med enkla och praktiska möbler. Fotot visar ett kök från utställningen som formgavs av Gunnar Asplund (Public Domain).
Exempel på god formgivning
Skiss av tre bruksglas av Eva Jancke-Björk. Hon anlitades vid Orrefors glasbruk 1914. Hennes enkla bruksglas hyllades av Gregor Paulsson som goda exempel på ”Vackrare vardagsvara”. Foto: Jörgen Ludwigsson, Kulturparken Småland (CC BY).
Exempel på god formgivning
Vinglas i lilatonat glas från 1920, formgivet av Simon Gate vid Orrefors glasbruk. Foto: Jörgen Ludwigsson, Kulturparken Småland (CC BY).
Exempel på god formgivning
Fingerskål med tillhörande fat i bruntonat glas. Fingerskålar användes vid middagsbordet för att tvätta fingrarna mellan olika rätter. Föremålen är tillverkade vid Orrefors/Sandviks glasbruk och producerades under 1920-talet. Formgivaren hette Simon Gate. Foto: Jörgen Ludwigsson, Kulturparken Småland (CC BY).
Bra eller dålig design?
Vad tror du Gregor Paulson hade tyckt om de här sakerna? Är de bra eller dålig design? Varför? Utgå från Svenska slöjdföreningens idéer i Vackrare vardagsvara, fundera lite och klicka sen på siffrorna för att se vad han kunde ha sagt.
Bra design
Varför? Glaset är ändamålsenligt, enkelt och vackert!
Dålig design
Varför? Porslinsfatet är opraktiskt och rikt dekorerat. Fyller inte funktionen som tallrik utan kan bara användas som prydnadsföremål (=onödigt).
Dålig design
Varför? Trätallriken är svår att hålla ren och alltså ohygienisk.
Kritik mot Vackrare vardagsvara
Svenska Slöjdföreningens hemutställning blev mycket populär och hyllades för sin ambition att förbättra människors liv. Men den kritiserades också för att inte vara förankrad i verkligheten. Det här var några saker som kritiserades:
- De som arbetat med utställningen hade inte satt sig tillräckligt väl in i arbetarfamiljernas verkliga förutsättningar och behov. För många som levde trångbott var det omöjligt att inreda hemmet med luftiga och ändamålsenliga rum. De måste ju sova någonstans.
- De vackra varorna blev ofta för dyra för att arbetarfamiljerna skulle ha råd att köpa dem. Däremot blev många från den rikare borgarklassen förtjusta i den nya moderna stilen. Dessa ”vackra vardagsvaror” nådde alltså inte ut till alla, som det egentligen var tänkt.
- De experter som propagerade för ”vackrare vardagsvaror” var kunniga och socialt engagerade. Men de kunde också uppfattas som tillrättavisande. Försöken att lära ut ”den goda smaken” till folket var inte alltid så uppskattade. Många människor var förtjusta i sina gamla möbler och föremål och såg inte någon anledning att byta ut dem.
Vackrare vardagsvara och välfärdssamhällets framväxt
Den ”vackrare vardagsvaran” fick inte det genomslag som Svenska Slöjdföreningen hade hoppats. Men idéerna banade väg för en större debatt om svenskarnas hemmiljö och boendesituation. Tankarna slog igenom på bred front några år senare och kom att få stor betydelse för hur man valde att utforma och inreda bostäder under 1900-talet. Men det skulle dröja till andra världskrigets slut innan staten på riktigt kom igång att bygga nya moderna bostäder som ledde till en förbättrad levnadsstandard i Sverige.
Tack vare Svenska Slöjdföreningens arbete anlitades för första gången formgivare vid olika industrier runt om i Sverige. Samarbetet mellan industri och formgivare var ofta lyckat och ledde till att varornas kvalitet förbättrades. Ökade krav på varorna innebar också på sikt att man tog fram möbelfakta och varudeklarationer som underlättade för konsumenten vid nya inköp.
Fundera
- Vad är god design enligt dig?
- Bör design fylla en samhällsnyttig funktion? Eller har den ett värde ändå?
- Kan god design göra världen bättre?