Lärarhandledning
Åk 7-9
Arbeta och döLärarhandledning
1600-tal
Falu gruva
Koppling till skolans kursplan
Lgr22, centralt innehåll
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhälle
- Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika orsaker till industrialiseringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.
Lgr22, betygskriterier
Eleven ställer frågor till historiska källor och för resonemang om vad källorna kan berätta om det förflutna samt om källornas relevans och trovärdighet.
Om lektionen
Lektionsmaterialet utspelar sig på 1600-talet, men den ger också möjlighet att diskutera hur det ser ut på arbetsplatser i Sverige idag. Materialet kan utgöra grund för ytterligare diskussioner med koppling till globala målen nr 8.5 och 8.8.
Övning: Ska vi bryta malm här?
Den här övningen är ett rollspel om makt och motivation på arbetsplatsen.
Dela först in klassen i fyra grupper. Varje grupp får en tilldelad roll, med information om vad rollen vill göra. Låt grupperna prata ihop sig i cirka fem minuter om hur de kan argumentera för sin roll.
Blanda sedan grupperna så att det bildas grupper som innehåller en elev från grupp 1, 2, 3 och 4. Går elevantalet inte jämt upp med fyra går det bra att vara tre i någon grupp. Alla roller behöver inte vara med.
Beskriv scenariot att de står framför ett rum i gruvan. Frågan de ska diskutera är om de ska bryta där, eller om de ska arbeta någon annanstans i stället? Låt grupperna diskutera och argumentera med varandra. Låt eleverna diskutera i max 10 minuter.
Avrunda övningen genom att fråga varje grupp om de har valt att arbeta i rummet eller inte.
Litteratur
- Horgby, Björn. 1997. Med dynamit och argument: gruvarbetarna och deras fackliga kamp under ett sekel.
- Kristiansson, Sture. 2003. Glimtar ur Stora Kopparbergets historia.
- Olsson, Daniels Sven. 2010. Falu gruva.