Lärarhandledning
Åk 4-6
Att resa stenLärarhandledning
1000-tal
Torsäter
Koppling till skolans kursplan
Lgr 22, centralt innehåll
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
Lgr 22, betygskriterier
Eleven visar kunskaper om händelser och aktörer under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.
Lektionens innehåll
Lektionen handlar om runor. Huvudexemplet är Unnas sten från Uppland. De flesta runstenar restes i slutet av vikingatiden på 1000-talet då många lämnade den hedniska religionen och gick över till kristendomen. Unnas sten är av granit och har en inskrift ifylld med rödfärg. Föremålsnummer 44677, Historiska museet.
Texterna i lektionen beskriver vad en runsten är och hur den vikingatida runraden ser ut.
Övning
Dela in eleverna i par och be dem att läsa materialet och titta på bilderna. Sedan kan du inleda övningen i helklass eller så kan de diskutera i par.
Syftet med den skapande delen av lektionen är eleverna ska skriva sitt namn med runor och sedan rita en hel runsten, med slingor och run-djur.
När eleverna komponerar sin text kan ni fundera på dessa frågor:
- Varför restes runstenar?
- Vad kan de berätta om en människas historia?
- Var skulle du resa en runsten om du hade möjlighet?
- Vem skulle du vilja resa en runsten över?
- Kommer du skriva hur personen dog?
- Vill du avsluta texten med en bön?
Ni kan också diskutera och jämföra varandras färdiga alster. Vad skiljer runstenarnas berättelser och utseende?
Litteratur
- Enocksen, Lars Magnar. 2020. Runor: mästarens handbok. Historiska media: Lund.