Lärarhandledning
Barnarbete på Tumba brukLärarhandledning
Koppling till skolans kursplan
Lgr22, kunskapskrav
Att kunna föra resonemang om likheter och skillnader i människors levnadsvillkor.
Lgr, centralt innehåll
Folkökning, ändrade maktförhållanden och emigration cirka 1800-1900:
- Den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika konsekvenser av detta för barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor.
Om lektionen
Lektionens syfte är att skapa en förståelse för förändelseprocesser i samhället. Den utgår från elevernas egen position som barn i skolåldern, och hur deras situation skulle sett ut om de istället föddes för hundra år sen.
Lektionen är utformad med text, bild och video, samt en praktiskt övning i form av intervju.
Total tid: ca 60 minuter.
Övning 1: Praktisk övning
Leta reda på en vuxen i din närhet och håll en kort intervju. Ta reda på hur det gick till när personen började arbeta och hur arbetet har förändrats. Skriv ner vad du får för svar.
Du kan ställa frågor som:
- Hur gammal var du när du började jobba?
- Vad var ditt första jobb?
- Vad har du för jobb idag och hur fick du det?
- Vad är det jobbigaste/lättaste jobb du har haft?
Övning 2: Diskussionsövning (fortsättning på övning 1)
Jämför de olika intervjuerna i mindre grupper.
Kan ni se några skillnader från berättelsen om barnens arbete på Tumba bruk?
Vad beror dessa skillnader på?

Publicerad:
Uppdaterad:
Innehållet är producerat av: Tumba bruksmuseum