Lektion

Åk 4-6

Barnarbete Lektion

Har barn alltid fått vara barn?

1890-1910

Tumba bruk

Svartvitt foto av vuxna och barn som plockar jordgubbar framför en stenmur.
En familj som plockar jordgubbar. Tidigt 1900-tal. Foto: Tumba bruksmuseum (Public Domain).
Ett bruk skulle kunna ses som ett samhälle i miniformat. På Tumba pappersbruk var det länge så att arbetarna levde hela sina liv på området. Ett bruk är en plats där man tillverkar något. På Tumba bruk var det sedelpapper som tillverkades. Arbetarna föddes, gick i skola, startade familj och dog där. Men hur hade barnen det egentligen?

Föräldralöshet och barnarbete

Det var länge så i Sverige att föräldralösa och fattiga barn levde på att tigga. Vissa av barnen hamnade på så kallade fattighus eller barnhem. Många föräldralösa barn fick jobb hos hantverkare eller inom industrin. Är du osäker på vad skillnaden mellan hantverkare och industri är så fråga gärna din lärare. Det var lönsamt för bruksägaren eller fabriksägaren att använda barnen som billig arbetskraft. Barnen fick nämligen en mycket lägre lön än de vuxna. Barnen tjänade knappt hälften av vad en vuxen man skulle tjäna.

Svartvitt foto av en tonårspojke som bär på trädgårdsredskap.
En tonåring i arbete på Tumba bruk. Tidigt 1900-tal. Foto: Tumba bruksmuseum/SHM (Public Domain).

Barnen på Tumba bruk

De allra flesta barnen på Tumba bruk levde tillsammans med sina familjer, men det fanns också de som var föräldralösa. En del av barnen som bodde och arbetade på Tumba bruk kom från det stora barnhuset i Stockholm. På barnhus bodde föräldralösa och fattiga barn. Alla barnen på Tumba bruk fick gå i skolan på bruket, men de fick samtidigt arbeta och lära sig ett yrke. Pojkarna kunde till exempel lära sig att tillverka papper och flickorna att förbereda råmaterialet till papperstillverkningen. När barnen inte arbetade på bruket eller gick i skolan skulle de dessutom hjälpa till hemma. Barnen hade hand om skötseln av trädgårdslanden och djuren. Det hände rätt ofta att de inte hann med skolan. Arbetet på bruket och i hemmet var viktigare tyckte föräldrarna och bruksägaren.

Jättelånga dagar

På bruket arbetade flickorna tillsammans med kvinnorna och pojkarna tillsammans med männen. Kvinnor och män hade olika uppgifter. Under slutet av 1800-talet kunde barnen jobba 65 timmar under en vecka. Det innebar att barnen jobbade nästan 11 timmar per dag. Efter arbetet hade de sina sysslor hemma att arbeta vidare med.

År 1900 kom det en lag som bestämde att barnen som arbetade inom industrin måste vara minst 12 år gamla, och arbetstiden sänktes till 9 timmar. Den som var under 15 år kunde nu också få ledigt från arbetet för att gå i skolan.

Ett viktigt dokument

Rätten till skolgång och fritid är inte alls en självklarhet, trots att det kan verka så idag. Det var detta dokument som år 1900 slog fast den sänkta arbetstiden för barn inom industrin. Klicka på de olika siffrorna för att få veta mer och för att få hjälp att läsa vad det står.

Schema för barnens arbetstider.

Övning

Hur har arbetslivet förändrats?

Leta reda på en vuxen i din närhet och håll en kort intervju. Ta reda på hur den personen började arbeta och hur hen upplever sitt arbetsliv. Skriv ner vad du får för svar.

Du kan ställa frågor såsom:

  • Hur gammal var du när du började jobba?
  • Varför har du det här jobbet idag?

1. Förr arbetade barnen 11 timmar per dag. Hur förändrades längden på arbetsdagen för barnen när den nya lagen kom?

2. Idag får barn under 13 år inte arbeta i Sverige. Fundera utifrån arbete, skola och fritid. Kan ni komma på fler skillnader i hur det var förr och hur det är nu?

Fundera

  • Vad betyder det "att vara barn"?
  • Har barn alltid fått vara barn?
Tumba bruksmuseums logga

Publicerad:

Uppdaterad:

Innehållet är producerat av: Tumba bruksmuseum

Fler lektioner på liknande tema

För lärare

Ett bruk skulle kunna ses som ett samhälle i miniformat. På Tumba pappersbruk var det länge så att arbetarna levde hela sina liv på området. Ett bruk är en plats där man tillverkar något. På Tumba bruk var det sedelpapper som tillverkades. Arbetarna föddes, gick i skola, startade familj och dog där. Men hur hade barnen det egentligen?