Lärarhandledning
Åk 4-6
Barnens lediga tidLärarhandledning
Tumba bruk
Koppling till skolans kursplan
Lgr22: Centralt innehåll
Folkökning, ändrade maktförhållanden och emigration, cirka 1800-1900
- Historiebruk kopplat till tidsperioden
Lgr22: betygskriterier
- Eleven ger exempel på hur […] historia kan brukas i […] sammanhang.
Om lektionen
Syftet med lektionen är både att ge eleven en förståelse för ”fritid” som ett föränderligt koncept starkt knutet till sin historiska kontext, samt att ge en insikt i hur historia inte endast är förpassat till det förflutna utan också kan brukas i samtiden. Övningen är menad att överbrygga det föreställda glappet mellan då och nu, genom att kombinera den samtida historien om den egna fritiden med det äldre sättet att skriva.
Övning
Be eleverna skriva en kort text om hur deras lördagar vanligtvis ser ut. Rubriken är: Hur jag tillbringar en lördagseftermiddag.
Tilläggsdel om du tycker det är lämpligt och roligt för elever just i din klass
Försök att skriva i skrivstil såsom Inga och Alice har gjort! Ta hjälp av mallarna. Blir det för svårt så skriv ett par meningar i skrivstil och resten som vanligt.
Diskussionsdel
Para ihop eleverna med en klasskamrat och be dem jämföra sina lördagar med antingen Alice eller Ingas.
- Vad gör du på en vanlig lördag?
- Hur skiljer sig din lördag från Ingas och Alice lördagar?
- Finns det några likheter mellan era lördagar?
- Hur gick det att skriva skrivstil?
Om museiföremålet
Inga Castegrens elevuppsats ”Hur jag tillbringar en lördagseftermiddag”. Föremålet finns i Tumba bruksmuseums samlingar.
Litteratur
Botkyrkabygd Från Mälarstrand till Österhav. Botkyrka Kulturnämnd, 1983.
Castegren, Erik. Riksbankens pappersbruk Tumba. Minnesskrift till dess tvåhundraårsjubileum. Norstedts, 1984.
Conradsson, Birgitta. Pappersmästarna. Nordiska museet, 1994.
Lilje, Carl-Gustaf. Så minns jag min barndoms Tumba. Botkyrka Kultur och fritid, 1988.