Lärarhandledning
Åk 7-9
Dörjet på DoggernLärarhandledning
1800-tal
Bohuslän
Koppling till skolans kursplan
Lgr22, centralt innehåll
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhälle
- Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika orsaker till industrialiseringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.
Lgr22, betygskriterier
Eleven för resonemang om kontinuitet och förändring utifrån långa historiska linjer.
Lektionen
Lektionen innehåller fyra korta texter om makrillfisket vid Bohuslänskusten. Syftet är att innehållet ska ge eleverna perspektiv på hur fisket uppkom och avstannade samt orsakerna bakom. Lektionen visar att fisket alltid har en global aspekt.
Lektionen kräver inget extra material. En länk till det Globala målet nr 14 finns i lektionen.
Övning, Globala målen 14
Tid: ca 40 minuter. (15-20 min läsning och 20-25 min diskussion.)
Be eleverna att först läsa texterna och sedan de punkter som ingår i det Globala målet nr 14:4 och 14:6. Låt dem därefter i grupp eller helklass diskutera kring huvudfrågan "Vilka regler finns för hållbart fiske idag?".
Ytterligare tankar som kan hjälpa diskussionen kan vara:
- Innebar makrillfisket i Bohuslän på 1800-talet en hållbar användning av naturresurser? Motivera.
- Hur kan vi ha ett hållbart fiske i framtiden?