Lärarhandledning
Åk 7-9
En bild av världenLärarhandledning
1800-tal
Bunge, Gotland
Kopplingar till kursplanen i historia
Lgr22, centralt innehåll
Imperialism och världskrig, cirka 1850–1950
- Europeisk nationalism, imperialism och framväxten av olika former av demokrati och diktatur.
Lgr22, betygskriterier
Eleven för resonemang om hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften.
Övning - En skolplansch berättar
I den här övningen får eleverna undersöka skolplanschen och skriva en lista på vad de ser, dels de konkreta motiven på bilden, dels vad de tänker om det de ser. Detta skulle exempelvis kunna utmynna i ett samtal om hur konstnären har porträtterat plantagearbetarna och plantageägarna. Syftet är att eleverna genom bildanalysen ska träna sin förmåga att tolka och värdera en historisk källa.
Övning - Hur var det förr?
Arbetsuppgiften för eleverna är att genomföra en intervju med en äldre person. Till sin hjälp har eleverna ett antal förslag på frågor. Men det kan även vara givande med en mer allmän fråga, som "hur var det när du gick i skolan?" Fokus bör dock ligga på användningen av bilder i undervisningen och synen på omvärlden.
Övning - God utbildning för alla
Lektionsmaterialet kan även vara en grund till en diskussion kring det globala målet nummer 4, god utbildning för alla.
Källor
- Wahlstedt, Jens. Skolplanschernas Sverige - Bondeåret och Naturen.
- Wahlstedt, Jens. Skolplanschernas Sverige - Historia, hantverk och religion.