Lärarhandledning
Åk 4-6
En kärleksfull hälsningLärarhandledning
1300-tal
Lönsås, Sverige
Koppling till kursplanen i historia
Lrg22, centralt innehåll
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
Lgr22, betygskriterier
Eleven visar kunskaper om förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp
Introduktion
I den här lärarhandledningen finns tre lektionsövningar och en fördjupningstext. Övningarna kan användas vart och ett för sig eller tillsammans, som ett sätt att introducera och fördjupa tankarna om religion och kulturmöten.
Lektionen kan användas som introduktion för att prata om kristnandet för eleverna, framför allt med perspektiv på kristnandet som ett kulturmöte. Det går även att använda det fördjupande, för att problematisera och fördjupa den historiska informationen som eleverna fått, och ge eleverna tillfälle att utveckla förmågan att föra resonemang utifrån historiska referensramar. I den här lektionen behöver eleverna ha en kännedom om medeltiden som historisk epok och de grundläggande dragen för denna period.
Övning - Funnet i jorden
Det här är en klassisk bildanalysövning för att förstå föremålet och starta en dialog kring det.Låt eleverna titta på bilden av Paxtavlan, antingen i helklass eller i mindre grupper, utan att ge dem någon förhandsinformation om föremålet. Välj sedan en eller flera av frågorna nedan och diskutera. Tid att genomföra övningen: cirka 30 minuter.
Övning - Vad och varifrån?
Syftet med den här övningen är att ge eleverna kunskap om paxtavlan samt att vara en grund för diskussionen kring handelskontakter under medeltiden.Låt eleverna läsa faktatexten om tavlan och studera kartan. Diskutera sedan i smågrupper kring följande frågor:
Övning - Heta stolen
Syftet med den här övningen är att göra eleverna medvetna om att att kristnandet var kopplat till en stor samhällsförändring, och att det inte enbart handlade om religion utan även om makt. Eleverna ska få möjlighet att själva reflektera över hur de ställer sig i frågan. Genom den här övningen tränar eleverna sin förmåga att koppla en historisk händelse till samtiden, samt att resonera kring hur händelsen påverkar människor i vår tid. Inför övningen kan du som är lärare ta del av en fördjupning om hur Sverige blev ett kristet land.
När Sverige blev kristet
När Sverige blev kristet så fanns det redan en religion som folk trodde på. Den religionen brukar kallas för Asatron. Även om det tog lite tid så var det ju faktiskt så att folk som bodde i Sverige bytte religion. Samtidigt blev Sverige ett land som styrdes av en enda kung. Det som senare blev Sverige var under järnålder/vikingatid indelat i en massa mindre områden som alla styrdes av olika personer. Kristnandet av Sverige hänger ihop med bildandet av Sverige. I och med kristnandet blev Sverige mer likt hur det är idag. Innan bestod det som idag är Sverige av en massa mindre riken med egna kungar.
Källor
- Ohlsén, Marie. 2008. Medeltida kyssar i Lönsås. Rapport 2008: 123. Arkeologisk förundersökning.
- Gustavsson, Helmer & Marie Ohlsén, Göran Tegnér. 1999. "En medeltida paxtavla från Lönsås kyrka" i Fornvännen nr 3.