Lärarhandledning
Åk 4-6
En misslyckad terrorist och hans bombLärarhandledning
1600-tal
Wismar, Tyskland
Koppling till kursplanen i historia
Lgr22, centralt innehåll
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Kampen om den politiska makten i Norden.
Lgr22, betygskriterier
Eleven visar kunskaper om händelser och aktörer under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.
Övning - Bomben
Börja med att be eleverna enskilt eller i grupp gå igenom den inledande texten "En mycket särskild låda" samt att studera 3D-modellen av bomben. I modellen finns korta texter om vissa detaljer.
Efter 3D-modellen finns två texter, "Var kommer den ifrån?" och "Varför Wismar?". De förklarar bakgrunden till varför bomben finns.
Vill du hjälpa eleverna att se, kan du ställa frågor som:
- Vad är det för material?
- Hur stor verkar den vara? (Bredd 20,5 cm, höjd 15 cm, tjocklek 5,5 cm.)
- Finns det något som du känner igen? (Fjädrar, urtavla, pistolpipa etc.)
- Tror du att bomben tickar eller låter på något sätt? (Sannolikt tickar den.)
Brott och straff - Rättsskipning på 1600-talet
Eftersom attentatsmannen Hans Grefft utsattes för tortyr och avrättades kan eleverna möjligen fundera kring det. Nedan finner du en kort förklaring.Bränna folk på bål och stycka deras kroppar verkar knappast mänskligt, men det kunde hända på 1600-talet. Hur, när, varför?
Övning - Kartan
Syftet med den här övningen är att eleverna ska reflektera kring varför Danmark och Sverige krigade. Utgångspunkt för övningen är kartan i elevmaterialet.Tidsåtgång cirka 25 minuter.
Kämpa för fosterlandet!
Eleverna kommer sannolikt svara att krigen berodde på religionen eller för att man ville ha mer land. Men...