Lärarhandledning
Åk 7-9
En sköld, ett nytt landLärarhandledning
1700-TAL
Stockholm
Kopplingar till kursplanen i historia
Lgr22, centralt innehåll
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhälle
- Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.
Lgr22, betygskriterier
Eleven för resonemang om kontinuitet och förändring utifrån långa historiska linjer.
Övning - Aaron Isaac
I den här övningen får eleverna stifta bekantskap med Aaron Isaac som benämns som Sveriges första lagliga jude. I uppgiften får eleverna lyssna till/läsa Aaron Isaacs egna ord om upplevelserna kring att komma till Sverige för att sedan själva få reflektera över Aaron Isaacs upplevelse av att komma till ett nytt land.
Låt eleverna läsa texten om de första judarna och lyssna på Aaron Isaacs egen berättelse om när han fick sina privilegier, alltså tillåtelse att bosätta sig i Sverige trots att han var jude, från 1775.
Låt eleverna svara på följande frågor
- Hur gick det till när Aaron Isaac fick sina privilegier?
- Hur beskriver Aaron Isaac att allmänheten reagerade när de fick sina privilegier och bosatte sig i Stockholm?
Övning - Judereglementet
I den här övningen får eleverna titta närmare på den lagstiftning som gällde när Aaron Isaac kom till Sverige, en lagstiftning kallad Judereglementet, men också den moderna migrationslagstiftningen för att reflektera kring skillnader och likheter i de två lagstiftningarna. Här finns utrymme att lära sig mer om asyl- och arbetskraftsinvandring och skillnader och likheter mellan nutida och dåtida lagstiftning.
Övning - Torah-skölden
I den här övningen får eleverna undersöka en torah-sköld. De får lära sig vad en torah-sköld är, hur den används och vad som är speciellt med just denna torah-sköld. Uppgiften handlar om att eleverna själva ska kunna urskilja både judiska och icke-judiska symboler, text och detaljer.
När eleverna har undersökt bilden på skölden får de svara på följande frågor:
- Hur ser torah-skölden ut?
- Vad kan du urskilja för symboler på torah-skölden?
- Vet du vilket språk som är skrivet på torah-skölden?
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift till torah-skölden fokuserar vi på de symboler som finns avbildade på skölden. Vad kan användandet av symboler säga om identitet, nationalitet och religion? Torah-skölden är intressant eftersom man har valt att blanda judiska symboler med det svenska riksvapnet. Med denna övning vill vi att eleverna ska reflektera kring symbolers användning som uttryck för identitet såsom nationalitet och religion.
Källor
- Valentin, Hugo. Judarna i Sverige (1924, 2013)
- Isaac, Aaron, Minnen (2008)
- Judiska museet, Judarna och Sverige (2021)