Lärarhandledning
Åk 4-6
Falukorv och kopparmalmLärarhandledning
1600-tal
Falun
Kopplingar till skolans kursplan
Lgr22, centralt innehåll
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna.
Lgr22, betygskriterier
Eleven för resonemang om likheter och skillnader i människors levnadsvillkor under olika tidsperioder.
Lektionens innehåll
Syftet med den här lektionen är att få eleverna att bli medvetna om att alla föremål som de omger sig med är tillverkade av något annat och att eleverna ska bli uppmärksamma på vad det innebär att ta tillvara på resurser.
Övning 1, Vad kunde man göra av...?
Det finns andra saker än oxar som kan bli grund till många olika produkter. Tänk bara på ett träd. Vad kan man ha ett träd till?
Låt eleverna välja en sak som kan bli många andra saker. Det kan vara ett träd eller något annat. Låt dem rita och beskriva först själva saken (ett träd) och sen de delprodukter som den kan ge upphov till (ved, papper, en stol, frukt m.m.). Prata gärna om resultatet i grupper. Kanske eleverna kan fylla på i varandras listor?
Tidsåtgång ca 30 min.
Övning 2, Matsvinn
Kan vi lära oss något av folket i Falun, som tog vara på alla delar av oxarna?
Låt eleverna undersöka bilden på oxen och alla popup-bilder. Är det något som de blir förvånade av? Kan de komma på fler saker som man skulle kunna tillverka av oxens delar?
Nästa steg är att titta på skolans matsedel för veckan. Låt dem fundera själva en stund på följande frågor:
- Vilka rätter serveras?
- Vilka råvaror består de av?
- Vilka delar av djur och växter använder man?
- Vad gör man med alla delar som blir över?
- Kan man använda dem till andra maträtter?
Nu kan eleverna diskutera i mindre grupper. Tidsåtgång ca 30 min.
Koppling till de globala målen
Mål 12 – Hållbar konsumtion och produktion