Lärarhandledning
Åk 9 och gymnasiet
Fisk och alkoholLärarhandledning
1920-tal
Bohuslän
Koppling till skolans kursplan
Centralt innehåll åk 7–9
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhälle
- Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika orsaker till industrialiseringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.
Betygskrav, åk 7–9
Eleven för resonemang om kontinuitet och förändring utifrån långa historiska linjer.
Centralt innehåll, gymnasiet
Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser.
Betygskrav, gymnasiet
Förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden.
Lektionen
Lektionen innehåller några korta texter om makrillfisket vid Bohuslänskusten. Syftet är att innehållet ska ge eleverna perspektiv på hur fisket uppkom och avstannade samt orsakerna bakom. Lektionen visar att fisket alltid har en global aspekt.
Lektionen kräver inget extra material. En länk till det Globala målet nr 14 finns i lektionen.
Övning, Globala målen 14
Tid: ca 40 minuter. (15-20 min läsning och 20-25 min diskussion.)
Be eleverna att läsa texterna i lektionen och sedan de punkter som ingår i det Globala målet nr 14, Hav och marina resurser.
Låt dem därefter i grupp diskutera kring frågorna:
- Kan ni se någon form av politisk/social händelse som skulle kunna påverka fisket idag och inom närmaste framtiden?
- Kan ni se hur fisket skulle kunna påverka den politiska/sociala stabiliteten i framtiden?