Lärarhandledning
Flykten från BaltikumLärarhandledning
I den här lektionen får eleverna lära sig mer om de tusentals personer som flydde den röda armén över Östersjön. Använd personliga berättelser, tidningsartiklar och fakta för att ta reda på mer.
Koppling till kursplanen
Centralt innehåll
Imperialism och världskrig, cirka 1850–1950
- De båda världskrigen, deras orsaker och konsekvenser. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag. Människors motstånd mot förtryck.
Betygskriterier
Eleven för resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och av människors levnadsvillkor och handlingar i förfluten tid.
Övning
Låt eleverna fundera över varför många svenskar inte ville att de skulle stanna i Sverige. Är det några argument som de känner igen från dagens samhälle? Diskutera först i smågrupper och ta sedan upp ämnet i storklass.
Alternativt, dela upp klassen i smågrupper där de blir tilldelade en roll:
- En arbetare som har blivit avskedad nyligen, han är mycket upprörd över att ny arbetskraft kommer in i Sverige.
- En familj som flytt över Östersjön, de hade knappt något med sig från sitt hem och letar efter något sätt att försörja sin familj.
- En sovjetisk överste som är mycket mån om att de baltiska flyktingarna kommer hem igen. De måste uppfylla sin plikt och får inte fly!
- Borgmästare som
Svenskarna som var negativa till invandringens argument var:
- Det kan väl inte vara så farligt att åka tillbaka
- Alla som flydde var nazister och borde skickas tillbaka (de flesta flydde från den sovjetiska armén och många balter blev först glada över Tysklands intåg, det kom senare att ändras)
- De tar våra jobb.