Lärarhandledning

Åk 4-6

Gustav Vasas rustningLärarhandledning

Hur kan vi veta att den verkligen var hans?
Tredelad bild med porträtt av Gustav Vasa, hans rustning och en röntgenbild av hans skelett.
Gustav Vasa, hans rustning och en röntgenbild på hans skelett.
För Gustav Vasa räckte inte att styra riket med fast hand. Han ville se bra ut medan han gjorde det också. Dyra kläder och rustningar var ett måste i kungens klädkammare. Hur kan vi veta om han beställde just den här rustningen? Kan rustningen ge några ledtrådar? Finns det andra källor?

Koppling till skolans kursplan

Lgr22 Centralt innehåll

Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800

  • Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna.

Lgr22 betygskriterier

  • Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger något exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.

Lektionen

Den här lektionen förutsätter att eleverna känner till att 1500-talet var en tid i Sverige som kallas Vasatiden. Genom övningarna får eleverna träna på att granska och jämföra olika källor.

Övning 1 – Undersöka/pröva påståenden

I den här övningen får eleverna träna på att ta del av och värdera källor.

Tidsåtgång: ca 45–60 minuter.

Här nedan finns tre påståenden för eleverna att undersöka. Vad talar för att påståendet stämmer och finns det några argument som talar emot? Information kan sökas i lektionens faktatexter, källor och på den interaktiva bilden av rustningen. För varje påstående finns argument på fler än ett ställe.

  • Rustningen passar Gustav Vasa. (Möjliga källor: faktatext + text om skelett + bild och text om rustningen)
  • Klaus Heijder köpte rustningen i Tyskland. (Möjliga källor: faktatext + klädkammarinventariet)
  • Rustningen är tillverkad 1540. (Möjliga källor: faktatext + bild och text om rustningen)

Eleven behöver: Penna och papper. Läs igenom lektionens olika delar och skriv upp en lista med argument som talar för och emot varje påstående.

Avsluta med att i helklass gå igenom argumenten för och emot varje punkt. Skriv upp på tavlan. Allra sist får eleverna diskutera om det verkar rimligt att rustningen har tillhört Gustav Vasa.

Övning 2 – Forskning i framtiden

I den här övningen får eleverna fundera på vad som kan utgöra en källa. Börja med att läsa följande text för dem och låt dem sedan skriva ner en lista på möjliga källor.

Tidsåtgång: ca 10 minuter.

Tänk att forskare i framtiden ska forska om dig. De hittar en jacka i huset där du bodde. Hur kan de veta att den verkligen var din?

Vad kan det finnas för källor? (svarsförslag: foton, kvitton, dna, märkningslapp, dagboksanteckningar)

Källor

  • Klädkammarinventariet från 1548, Slottsarkivet (Riksarkivet).
  • Seitz, Herbert. Rustningen från 1540, ur: Gustav Vasa Minnen. Stockholm,1938.
  • Olsson, Martin. Vasagraven i Uppsala domkyrka. Stockholm 1956.
  • Gustav Vasas rustning (bröstharnesk), Livrustkammaren, föremålsnummer 26702_LRK
Livrustkammarens logotyp

Publicerad:

Uppdaterad:

Innehållet är producerat av: Livrustkammaren

För elever

För Gustav Vasa räckte inte att styra riket med fast hand. Han ville se bra ut medan han gjorde det också. Dyra kläder och rustningar var ett måste i kungens klädkammare. Hur kan vi veta om han beställde just den här rustningen? Kan rustningen ge några ledtrådar? Finns det andra källor?