Lärarhandledning
Åk 7-9
Kapten Nilssons sjömanskistaLärarhandledning
1800-TAL
Kongo
Kopplingar till kursplanen i historia
Lgr22, centralt innehåll
Imperialism och världskrig, cirka 1850–1950
- Europeisk nationalism, imperialism och framväxten av olika former av demokrati och diktatur.
Lgr22, betygskriterier
Eleven ställer frågor till historiska källor och för resonemang om vad källorna kan berätta om det förflutna samt om källornas relevans och trovärdighet.
Övning - Vem och vad?
Första övningen är indelad i två delar med varsin huvudbild och medföljande texter: "Vem var kapten Nilsson?" och "Vad fanns i kaptenens kista?".
Låt eleverna arbeta enskilt eller i grupp i ca 10-15 min och diskutera sedan gemensamt utifrån studiefrågorna vad de olika grupperna/eleverna kommit fram till genom undersökningen.
Frågorna som följer de två huvudbilderna är i första hand tänkta som kontrollfrågor för att se om eleverna har förstått texterna. Vill du, kan du istället koncentrera dig på en diskussion kring de övergripande frågorna:
- Vad kan föremålen och bilderna berätta om personen som ägde kistan?
- Varför tror du att han reste till Kongo för att arbeta på en flodbåt?
Vad har eleverna lärt sig?
Här följer några förslag till kontrollfrågor som du kan använda om du vill testa vad eleverna har lärt sig och förstått av lektionsmaterialet.
Övning - Varför?
Den andra övningen bygger vidare på den första och handlar om kolonisationen av Kongo och dess följder. Be eleverna att läsa avsnitten "Varför arbetade Gustaf Nilsson för regeringen i Kongo?" och "Kolonialism".
Tanken med den här övningen är att eleverna ska få reflektera kring att det är något som svenska människor deltagit i och att det har påverkat hur världen ser ut idag.
Återkoppla med en gemensam diskussion i helklass. Övergripande frågor är:
- Vad kan kapten Nilsson ha sett och upplevt i Kongo?
- Vem bär ansvaret för övergreppen?
Ni kan också diskutera om och hur detta finns med i den svenska historieskrivningen. Materialet visar på det komplexa med människor och deras relationer genom historien. Gustaf Nilsson var en svensk kapten som kan anses ha exploaterat både människor och djur i kolonialismens namn, samtidigt som han har varit en värderad medarbetare och älskad familjefar.
Övning - Globala målen
Lektionsmaterialet kan även vara utgångspunkt för ett samtal kring de globala målen. Dela in eleverna i grupper för att diskutera ett eller bägge av de nedanstående ämnena. Vilken redovisningsform de använder får du bestämma.
Tid att genomföra övningen cirka 15 minuter. Välj en eller flera av diskussionsfrågorna nedan. Samtal i helklass eller små grupper med gemensam summering i helklass.
Källor
- Arkivmaterial från Sjöfartsmuseet.
- Persson, John E. Den Vite Mannens Grav. 1986.
- Tygesen, Peter, Karin Eckardt, and Etnografiska Museet. Kongospår: Norden I Kongo - Kongo I Norden. 2005.