Lärarhandledning
Åk 7-9
Krigsfångens träbenLärarhandledning
1914-1918
sverige

Om kriget, neutraliteten och fångtransporterna
Tiotusentals krigsfångar transporterades genom det neutrala Sverige under 1:a världskrigets fångutväxlingar. Sveriges neutralitet var en förutsättning för att de så kallade invalidtransporterna skulle bli verklighet. Men var vår neutralitet en självklarhet?
Kopplingar till kursplanen i historia
Lgr22, kunskapskrav
Eleven visar kunskaper om särskilt centrala historiska skeenden.
Lgr22, centralt innehåll
Imperialism och världskrig, cirka 1850–1950
- Europeisk nationalism
- De båda världskrigen, deras orsaker och konsekvenser.
Materialet kan även matchas mot kursplanen i geografi och svenska
Första världskriget i korthet
Första världskrigets början brukar förklaras med ”Skotten i Sarajevo” i juni 1914. Det var då som serben Gavrilo Princip sköt den österrikisk-ungerske tronföljaren ärkehertig Franz Ferdinand och hans hustru Sofie till döds.
Invalidtransporterna
Mellan 1914 och 1918 rasade första världskriget i Europa. Sverige var neutralt och alltså inte med i kriget. Ändå stod vi i centrum av världspolitiken.
Övning - Vad hände med soldaten?
Tidsåtgång: 40 min.
I den här övningen får eleverna försöka leva sig in i hur det kan ha varit för fångarna som transporterades genom Sverige. Vad är en krigsfånge? Vad kan de ha råkat ut för? De får också träna på att använda och värdera källmaterial.
Låt eleverna undersöka bilden av träbenet och läsa om det. Därefter lyssnar de på ljudklippet med tidningsartikeln.
Be eleverna fundera på vad som kan ha hänt med soldaten som förlorade sitt träben. Låt dem skriva en kort berättelse. De får använda sin fantasi för att skapa en historia kring soldaten.
Övning - Varför transporterades fångarna genom Sverige?
Tidsåtgång: 30 min.
I den här övningen får eleverna fördjupa sig i hur Europa såg ut under första världskriget och försöka förstå vilka länder som var i allians med varandra och vad det innebar för kriget och för människorna. De får träna sin förmåga att använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser och utvecklingslinjer.
Be eleverna läsa fördjupningstexten om fångtransporten och titta på kartan över allianser. Diskutera följande:
- Varför transporterades fångarna denna långa omväg? Att ta vägen genom Polen hade varit både snabbare och lättare.
- Hade det varit möjligt att ta en annan väg?
Övning - Neutralitet
Tidsåtgång: 30 min.
I den här övningen får eleverna fundera på vad begreppet neutralitet betyder och om Sverige verkligen var neutralt under 1:a världskriget. De får träna sin förmåga att reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv.
Be eleverna läsa fördjupningstexten om neutralitet och fundera eller diskutera i mindre grupper.
- Vad betyder ordet neutralitet?
- Vad betyder det att vara neutral i en konflikt?
- Kan man säga att Sverige var neutralt i 1:a världskriget? Lyft fram argument för och emot.
Källor
- Ljungdahl, Johan. 1932. Krigargravarna i Trälleborg. Tryckeri allehanda, Trelleborg.
- Fabiansson, Nils. 2018. Svenskarna i första världskriget. Carlsson, Stockholm.
- Heddelin, Bertil (red.). 1993. G.P Quist, Stadens Journalist. Skogs tryckeri i samarbete med föreningen Gamla Trelleborg, Trelleborg.
- Norra kyrkogården Trelleborg 1906-2006 100 år i förändring. 2006. Trelleborg.