Lärarhandledning
Åk 4-6
Leoparder, lejon och hjärtanLärarhandledning
1500-TAL
Sverige
Kopplingar till kursplanen i historia
Lgr22, centralt innehåll
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Kampen om den politiska makten i Norden. Reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige. Uppror och motstånd mot kungamakten.
Lgr22, betygskriterier
Eleven visar kunskaper om händelser och aktörer under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.
Övning - Finn tre likheter
I den här övningen ska elevernas hitta likheterna mellan Erik XIV:s och Frederik II:s vapensköldar. Striden om riksvapnet var en del av strävan att skapa den svenska nationen.
Övning - Fundera
De två frågorna i slutet av materialet kan ni diskutera i mindre grupper eller i hela klassen. Beroende på elevernas kunskaper i samtidsfrågor kan det kanske vara enklare att diskutera med klassen under din ledning.
Den första frågan - om det är viktigt med symboler - skulle kunna besvaras med ett tydligt "ja". Symboler är viktiga, annars skulle det inte uppstå bråk kring dem. Sedan är det en annan sak om det borde vara så eller ej, och varför de är viktiga.
Den andra frågan - om det finns bråk kring symboler idag - skulle kunna belysas med exempel från politiska rörelser: striden kring den nordamerikanska Sydstatsflaggan, användandet av den röd-vita flaggan i Belarus och bråken om statyer av män som av vissa anses vara symboler för förtryck.
Övning - Gör en vapensköld
I den här övningen får eleverna skapa en egen vapensköld med utgångspunkt i de tips som finns att ta del av i det sista avsnittet i lektionsmaterialet, "Mer om vapensköldar". Där ges också en kort förklaring till heraldiken. Avsätt ungefär en halvtimme för att genomföra övningen.
Källor
Ossbahr, Carl Anton. 1889. Ett perlstickarearbete från Erik XIV:s tid i Meddelanden från Svenska slöjdföreningen.