Lärarhandledning

Åk 4-6

Något nytt från fjärran landLärarhandledning

Hur var det när den första kanonen smällde?

1300-tal

Loshult

Teckning som föreställer en man som fyrar av en kanon. Kanonen är formad ungefär som en fiol.
Fritt efter Walther de Milemetes illustration från 1326.
Allt handlar om något som smäller: en kanon. Men inte vilken kanon som helst, utan Europas äldsta. Lektionen vill väcka elevernas inlevelseförmåga och intresse för vad en uppfinning kan betyda.

Koppling till skolans kursplan

Lektionen kan hjälpa eleverna att öva förmågan att

  • reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv, och
  • använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.

Kring forntiden och medeltiden, till cirka 1500

  • Nordens kulturmöten med övriga Europa och andra delar av världen genom ökad handel och migration, till exempel genom vikingatidens resor och medeltidens handelssystem.
  • Vad arkeologiska fynd, till exempel myntskatter och fynd av föremål från andra kulturer kan berätta om kulturmöten och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.

Lektionen

I lektionen får eleverna veta litet om det mesta som rör krut och kanoner på medeltiden. Avsätt ungefär 15 minuter för läsmomentet och ungefär lika mycket tid för övningen. Tidsåtgången kan skilja sig beroende på läs- och skrivkunnighet.

Övning, Hur gick det till?

Börja med att gå igenom texterna, antingen enskilt, i par eller i helklass.

Syftet är att eleverna ska få möjlighet att leva sig in i en historisk händelse, att reflektera över hur en historisk händelse skulle kunna kännas. Målet är att fylla i en blankett för förlustanmälan av Loshultskanonen.

Du kan antingen be eleverna att skriva sina berättelser på ett tomt papper, eller ladda ner och skriva ut blanketten som finns i lektionen. Ge dem ungefär en kvart för att skriva och förklara.

Du kan gärna uppmuntra elevernas associationsförmåga genom att fråga kring deras egna upplevelser, till exempel:

  • Vilka tror du var där när det hände?
  • Vad tänkte de?
  • Har du tappat bort något viktigt någon gång?
  • Har du upplevt något riktigt historiskt ögonblick?
  • Hur kändes det när du var med om det?
  • Brukar dina föräldrar tala om något som "historiskt"?
  • Vad tycker du är skillnaden mellan något historiskt och en historia?

När eleverna är klara kan ni redovisa, antingen genom att sätta upp blanketterna på en vägg så att alla kan läsa själva eller genom att de får visa och berätta.

Litteratur

  • Andrade, Tonio. 2016. The Gunpowder Age: China, Military Innovation and the Rise of the West in World History. Princeton University Press: Princeton.
  • Jakobsson, Theodor. 1944. Ein Waffengeschichtlich wertvoller Geschützfund im Armeemuseum von Stockholm. Zeitschrift für Historische Waffen und Kostümkunde 8. Walther de Gruyter & Co: Berlin.
  • Leibnitz, Klaus. Fitting round pegs into square holes? Did Balduin of Luxemburg, Archbishop of Trier use gunpowder artillery in the siege of Eltz castle 1331/33? http://www.vikingsword.com/library/leibnitz_round_pegs.pdf.
  • Milemete, Walther de. 1326. De Nobilitatibus Sapientii Et Prudentiis Regum. Christ Church MS 92 fol.
  • Tittmann, Wilfried. 1993. Die Geschützdarstellungen des Walther de Milemète von 1326/7. Zeitschrift für Historische Waffen und Kostümkunde 35.
Logotype för Historiska museet.

Publicerad:

Uppdaterad:

Innehållet är producerat av: Historiska museet

För elever

Idag finns det alldeles för många kanoner och gevär. Men en gång i tiden visste de flesta människor inte ens vad en explosion eller en kanon var för något. Hur kan det då ha känts att tappa bort en kanon för första gången?