Lärarhandledning
Åk 4-6
Nödmynt – låtsaspengar på riktigtLärarhandledning
Koppling till skolans kursplan
Lgr22 Centralt innehåll - Åk 4-6
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Det svenska Östersjöväldet. Orsaker till dess uppkomst och upplösning samt konsekvenser för människor runt Östersjön.
Lgr22 betygskriterier
- Eleven för resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och av människors handlingar i förfluten tid.
Lektionen
I den här lektionen vill vi förklara hur pengar fungerar och hur utfärdandet av mynt och sedlar kan användas för olika syften. Eleverna får också fundera på hur händelser i samhället påverkar ekonomin.
Eleverna bör ha hört talas om Karl XII och krigen som pågick under det sena 1600-talet och tidiga 1700-talet.
Övning – Kött, tyg eller guld?
Tanken med den här övningen är att eleverna ska få fundera på värde och handel. Är samma saker alltid lika mycket värda?
Utförande: Dela upp klassen i fyra grupper, en för varje årstid. Ge varje grupp ett scenario, som du hittar i rutan nedan. Låt dem läsa det tillsammans och sedan diskutera om kött, tyg eller guld är det som har högst värde i just den aktuella situationen.
Har man nytta av tyg när man hungrar i en avlägsen by utan affärer? Går det att packa ner kött som handelsvara, när man ska ut på en månadslång resa? Går det att värma sig med guld under en kall vinter? Påverkar en persons sociala ställning hur hen kan resonera? Tänk på att varje situation kan ha flera möjliga svar.
I slutet får eleverna redovisa sina resonemang i helklass.
Tidsåtgång: ca 20 minuter.
Scenarion till övningen
Här nedan finns fyra scenarion. Du kan skriva ut dem genom att markera och kopiera texten och klistra in den i ett nytt dokument.
Svarsförslag till fundera-frågor i lektionen
- Vad är skillnaden mellan kreditmynt och värdemynt?
Förslag på svar: Värdemynt har samma värde som metallen de är gjorda av. Kreditmynt har det värde som står på myntet, oberoende av vilket material myntet är gjort av. - Varför gillade människor inte nödmynten?
Förslag på svar: De var inte vad man var van vid. Dessutom såg de inte ut som mynt brukade. Förtroende för mynten fanns inte vilket gjorde att priserna kunde skilja sig beroende på vilket mynt man hade. - På vilket sätt var nödmynten olika de vanliga mynten?
Förslag på svar: De hade inte ett porträtt av en kung på ena sidan eller ett namnchiffer. De hade motiv på romerska gudar, romerska soldater och romerska dygder.
Källor
- Föreläsning om nödmynt från Ekonomiska museet
- Artikeln Nödmynt betalar krigen från Riksbankens hemsida
- Artikeln Den karolinska tiden från Riksbankens hemsida
- Artikeln Mynttecken i Nordisk familjebok
- Myntningen i Sverige 995-1995 utgiven av Svenska Numismatiska Föreningen (s 193 – 196).