Lärarhandledning
Åk 7-9
Nya SverigeLärarhandledning
1600-tal
Delaware, Nordamerika
Koppling till skolans kursplan
Lgr22, centralt innehåll
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhälle
- Europeisk kolonisation och slavhandel. Konsekvenser av detta för människor och kulturer samt för det ökade globala handelsutbytet mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.
Lgr22, betygskriterier
Eleven visar kunskaper om särskilt centrala historiska skeenden.
Övning - En resa till Nya Sverige
Syftet med den här övningen är att eleverna ska reflektera över vilka drivkrafter som kan ha legat bakom resan till och från Nya Sverige. I den här övningen får eleverna följa ingenjören Lindeström på resan till Nya Sverige. Övningen ta ungefär 20 minuter att genomföra.
Övning - Ett fredligt möte?
Syftet med den här övningen är att eleverna ska reflektera över villkoren för mötet mellan de svenskar som kom till kolonin i Delaware och urinvånarna på platsen. Övningen bygger på att eleverna ska diskutera några frågor. För att kunna delta i diskussionen behöver ni ha läst faktatexterna i elevmaterialet och ha undersökt föremålsbilderna. Övningen tar cirka 15 minuter att genomföra.
Övning - Vems historia?
Syftet med den här övningen är att eleverna ska fundera över vilken plats Nya Sverige har i Sveriges historia och hur historia kan användas för att skapa eller stärka nationella identiteter. De får också fundera över vilken betydelse det har att samla och visa föremål på museer. Övningen tar cirka 15 minuter att genomföra.
Källor
- Holm, Thomas Campanius. 1702. Kort beskrifning om provincen Nya Swerige uti America. Kungl. tryckeriet: Stockholm.
- Jacobsson, Nils (red.). 1923. Per Lindeströms resa till Nya Sverige 1653-1656 skildrad av honom själv. Wahlström & Widstrand: Stockholm.