Lärarhandledning
Åk 4-6
Sandaskatten från MoraLärarhandledning
900-1000-tal
Mora, dalarna
Kopplingar till kursplanen i historia
Lgr22, centralt innehåll
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem.
Lgr22, betygskriterier
- Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.
Allmänt om lektionen
Den här lektionen utgår från en vikingatida silverskatt som idag finns på Dalarnas museum, den så kallade Sandaskatten. Skatten innehåller mynt från flera olika länder samt ett antal andra föremål, bland annat ett halsband med en örslev och en tandpetare, alltså vikingatida hygienartiklar.
Syftet med lektionen är att eleverna ska få reflektera över vad föremålsfynd kan berätta om livet i en annan tid. De får också träna på att se en historisk företeelse ur flera perspektiv. Därtill får de rent praktiska kunskaper om hur ett fornfynd ska hanteras.
Med utgångspunkt i Sandaskatten kan lektionen handla om hur människorna på vikingatiden skötte sin hygien, om deras internationella kontakter och om vad man ska göra om man hittar ett fornfynd.
Övning - Vikingatida hygien
Vad kan ett skattfynd lära oss om hygien under vikingatiden?
I den här övningen får eleverna jämföra hur människor från olika kulturer och med med skiftande erfarenheter kan ha helt olika uppfattning om ett och samma beteende hos en annan människa. De får också reflektera kring vikten av att ha tillgång till rent vatten och hur avsaknaden av rent vatten kan påverka människors liv.
Tidsåtgång: cirka 40 minuter
- Eleverna läser elevtexterna om Sandaskatten - delen “Hygien på vikingatiden – Hur tvättade sig en viking”.
- Titta på filmklippen på Ibn Fadlan respektive kvinnan från Brittiskt område.
- Titta på bilderna som visar tandstickan samt örsleven ur Sandaskatten.
Övning - Kulturkontakter
Vad kan en vikingatida skatt lära oss om människors kontaktnät under forntiden?
I den här övningen får eleverna upptäcka hur människors kontaktnät kunde se ut under vikingatiden genom en kartövning som visar varifrån de mynt som hittades i Sandaskatten kommer.
Övningen tar cirka 30 minuter att genomföra.
- Eleverna läser texten om Sandaskatten – delen “Mynten i skatten - varifrån kom de?”
- Eleverna studerar kartan och läser popup-texterna för de olika områdena om mynt ur Sandaskatten.
- Skriv ut kartan så att eleverna kan rita in vilka vägar vikingen kan ha rest.
Övning - Om du hittar ett fornfynd
I den här övningen får eleverna lära sig mer om arkeologisk metod och vad man ska göra om man hittar ett fornfynd. De får även fundera vad de själva, likt en arkeolog, skulle vilja gräva fram ur marken. Syftet med övningen är att eleverna ska träna sin förmåga att tolka och kritiskt granska historiska källor.
Mer läsning
Om olika syn på vikingarnas hygien
Under vikingatiden reste många människor på så kallade vikingatåg. Vissa reste för att utföra rena plundringsresor medan andra reste för att bedriva handel. Många vikingar tog också anställning hos den bysantinske kejsaren i Miklagård, som var deras namn på nuvarande Istanbul. På dessa resor fick såväl de nordiska vikingarna, som lokalbefolkningen i de länder dit de reste, uppleva kulturkrockar av olika slag. De asatroende vikingarna mötte till exempel människor med annan religiös tillhörighet än de själva.
Om kulturkontakter under vikingatiden
Under vikingatiden var det många människor från de Nordiska länder som reste ut på så kallade vikingatåg. Vissa reste ut på rena plundringsresor medan andra bedrev handel. Handelsresorna gick framförallt till områden österut, via Östersjön och vidare söderut på floderna ner mot det turkiska området. De varor som vikingarna handlade med var framförallt djurskinn, pälsar, vapen och slavar. Varor vikingarna köpte med sig hem var till exempel smycken, glaspärlor, kryddor, salt och keramik.
Om Sandaskatten
Sandaskatten hittades av ett gäng skolpojkar på 1970-talet. Pojkarna, som var på väg till ett valborgsfirande, fick för sig leka och gräva lite i en jordhög de passerade vid ett markarbete. I jordhögen hittade pojkarna snart flera föremål som de uppfattade som gamla mynt. De hade läst om vikingatiden och skattfynd i skolan.
Källor
- Carlsson, Eva (red.). 2016. Arkeologi i Dalarna. Dalarnas fornminnes- och hembygdsförbund i samarbete med Dalarnas museum. Falun.
- Dandanell, Birgitta. 1985. Skattfynd i Dalarna. Dalarnas museum.