Lärarhandledning
Åk 4-6
Tangon och stenhuggerietLärarhandledning
1900-tal
Krokstrand, bohuslän
Kopplingar till kursplanen i historia
Lgr22, centralt innehåll
Folkökning, ändrade maktförhållanden och emigration, cirka 1800–1900
• Vad historiska källor från tidsperioden kan berätta om det förflutna.
Lgr22, betygskriterier
Eleven för resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och av människors handlingar i förfluten tid.
Övning - Hur kom stenen till Argentina och tangon till Bohuslän?
Den här övningen handlar om export och import och hur handel mellan länder också kan leda till kulturmöten. Målet med övningen är att eleverna ska reflektera över 1800-talets handelsförbindelser och hur även människor från små orter kunde ha internationella kontakter.
Övning - hur sprids musik?
Den här övningen handlar om hur musik sprids över världen genom kontakter mellan människor eller genom tekniska hjälpmedel. Målet med övningen är att eleverna ska reflektera över hur människor i världen tar intryck av varandras kulturyttringar.
Källor
Åhlén, Gunnar. Tangon i Europa, en pyrrusseger? Stockholm: Proprius, 1987.