Lärarhandledning
Åk 7-9
Till Tjaktja, men inte längreLärarhandledning
1900-TAL
Arjeplog
Kopplingar till kursplanen i historia
Lgr22, centralt innehåll
Imperialism och världskrig, cirka 1850–1950
- De båda världskrigen, deras orsaker och konsekvenser. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag. Människors motstånd mot förtryck.
Lgr22, betygskriterier
Eleven ställer frågor till historiska källor och för resonemang om vad källorna kan berätta om det förflutna samt om källornas relevans och trovärdighet.
Övning - undersök fynden
Den här övningen kan användas som ingång till ett arbete kring Andra världskriget. Tanken är att eleverna ska genomföra ett litet detektivarbete genom bildanalys i helklass eller i mindre grupper. Studera elevernas material i förväg för att kunna hjälpa dem på ett bra sätt. Det är viktigt att poängtera att föremålen tillhört en person.
Övningen tar cirka 15 minuter att genomföra.Be eleverna att undersöka bilden. Genom att klicka på numren kan de ta del av information om föremålen. Eleverna kan arbeta individuellt eller i grupp. Be dem fundera över följande frågor:
Övning - Hur hamnade krigsfångens saker i Arjeplogsfjällen?
Syftet med den här övningen är att eleverna genom att ta del av fördjupningsmaterialet i lektionen ska besvara frågan "Hur har personliga saker tillhörande en krigsfånge under Andra Världskriget hamnat i Arjeplogsfjällen?" Genom övningen får eleverna träna sina förmågor att kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap. Genom att följa en människas historia och öde får eleverna också möjligheter att se samband mellan händelse och konsekvens.
Källor
- Anteckningar av Dr. Einar Wallquist, läkare och sedan museichef i Arjeplog.
- Wallquist, Einar. 1945. Väster om väg. Bonnier: Stockholm.
- Wallquist, Einar. 1943. Möte med granne. Bonnier: Stockholm.
- Norran, lokaltidning för norra Västerbotten.
- Johan Nordlandersällskapets tidskrift Oknytt, Nr 1-2 2019.
- ”Sångfågeln på Grini”, film av Jörgen Stenberg, Frank Stenberg och Jimmy Borgström. 2010.