Lärarhandledning
Åk 4-6
VikingagravenLärarhandledning
800–900-tal
Birka
Kopplingar till kursplanen i historia
Lgr22, centralt innehåll
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem.
Lgr22, betygskriterier
- Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.
Lektionsmaterialet passar bäst om eleverna har en liten förförståelse om vikingatiden, dess resor och religion.
Genom att undersöka fynden får eleverna reflektera över hur människor under vikingatiden såg på resande och på världen omkring sig. Syftet med lektionen är att öka elevernas historiemedvetenhet.
Övning - Vad finns i graven?
Syftet med övningen är att eleverna ska utveckla sin kunskap i hur vi kan veta något om det förflutna genom historiska källor.
Lyssna i helklass på ljudspåret. Dela in eleverna parvis eller i små grupper. Be eleverna att under några minuter tillsammans undersöka bilden av den återskapade Birkagraven. Be dem beskriva vad de ser för varandra och skriva ned stödord. Genom att klicka på siffrorna som finns i gravbilden kan eleverna hitta mer information om några av föremålen samt se bilder på hur föremålen ser ut i dag. Eleverna kan också hitta information i avsnitten OM GRAVEN och OM BIRKA. Övningen tar cirka 15 minuter att genomföra.
Övning - Vad kan vi veta om kvinnan i graven?
I den här övningen är utgångspunkten att jämföra två bilder av graven. Dels en teckning som är gjord av en arkeolog i samband med utgrävningen av graven, dels ett fotografi av ett försök att återskapa graven.
Genom att genomföra övningen tränar sig eleverna på att kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap.Total tid att genomföra övningen ca 10 min.
Övning - Varifrån kommer sakerna i graven?
Syftet med den här övningen är att hitta nätverk och förbindelser mellan Birka och andra platser. Målet är att eleverna genom övningen ska förstå att föremålen i graven kommer från olika delar av världen och kan tolkas som spår av människors nätverk och kontakter.
Sammansättningen av föremålen i graven är ett resultat av historiska kulturmöten. I övningen används både gravbilden och en karta som finns i elevernas fördjupningsmaterial.Total tid att genomföra övningen ca 25 min.
Avslutning
Summera och diskutera tillsammans i helklass: Vad kan en grav berätta om människors kontakter under vikingatiden?
Källor
- Gräslund, A-S. 1980. Birka IV. The Burial Customs. A study of the graves on Björkö. KVHAA
- Hemsida: https://historiska.se/birka/
- Andersson, Gunnar (red). 2016. We call them Vikings, Swedish History Museum
- Hedenstierna-Jonson, Charlotte (red). 2012 Birka nu. Pågående forskning om världsarvet Birka och Hovgården The national historical museum, Stockholm Studies 22. Stockholm